6 May 2013

KOMUNIKASI - 10 Cara Menjadikan Maklum Balas Berkesan

Oleh FaudzilHarun - Trans Management Consultants (TMC)















1.   Buat catitan dan rekod prestasi baik pekerja dari pelbagai aspek

      (kedatangan, penerimaan arahan, perlaksanaan tugas, hubungan 
      kemanusia, emosi, latihan yang dihadiri, kemahiran dsb.)

2.   Berikan pujian secara terbuka (dalam mesyuarat, semasa bekerja dsb.)

3.   Berikan pujian setiap kali prestasi baik ditunjukan tanpa perlu menunggu 
      hasil akhir.

4.   Berikan pujian yang spesifik. Jangan hanya berkata “bagus” atau “saya 
      rasa preatasi anda telah meningkat.” 

5.   Pamerkan ekspresi wajah yang betul semasa memberi pujian.

6.   Semasa membuat penilaian prestasi, tanyakan pekerja kemajuan yang 
      telah dicapai atau peningkatan yang sedang berlaku.

7.   Jangan puji keterlaluan.

8.   Berikan dorongan secara berterusan.

9.   Berikan pujian secara rasmi (surat pujian, pengumuman rasmi dsb.) jika 
      perlu.

10.  Berikan pujian kepada seluruh ahli pasukan dan individu.