Oleh Faudzil Harun
Terlalu ramai pekerja dizalimi majikan-majikan angkuh dan sedihnya, terlalu ramai pekerja di negara ini “terlalu takut” untuk menuntut hak mereka sebagai pekerja yang dizalimi.
Oleh kerana terlalu takut, tidak mengetahui hak menurut peruntukkan undang-undang, dan ditambah dengan “nasihat sesat” dari ramai “Pakar Nasihat Sesat” terlalu ramai pekerja yang dizalami hanya mendiankan diri.
Di atas kesedaran ini,
Terlalu ramai pekerja dizalimi majikan-majikan angkuh dan sedihnya, terlalu ramai pekerja di negara ini “terlalu takut” untuk menuntut hak mereka sebagai pekerja yang dizalimi.
Oleh kerana terlalu takut, tidak mengetahui hak menurut peruntukkan undang-undang, dan ditambah dengan “nasihat sesat” dari ramai “Pakar Nasihat Sesat” terlalu ramai pekerja yang dizalami hanya mendiankan diri.
Di atas kesedaran ini,
sekumpulan individu yang terdiri dari Juru Perunding, Peguam dan Individu menawarkan "Khidmat Nasihat Percuma" kepada mana-mana pekerja yang dizalimi majikan. Bagi orang Islam pula, adalah menjadi kewajipan "Orang Islam" untuk menolong
pekerja-pekerja yang dizalimi majikan.
Perkhidmatan ini terbuka kepada semua pekerja tanpa mengira bangsa dan agama.
Mana-mana pekerja yang dizalami majikan dan ingin menuntut hak sebagai pekerja yang dizalimi menurut peruntukkan undang-undang boleh menghubungi “Kumpulan Pemberi Nasihat” ini dengan cara menghantar email kepada : coachfaudzil@yahoo.com
Sebagai panduan secara ringkas, berikut adalah
Perkhidmatan ini terbuka kepada semua pekerja tanpa mengira bangsa dan agama.
Mana-mana pekerja yang dizalami majikan dan ingin menuntut hak sebagai pekerja yang dizalimi menurut peruntukkan undang-undang boleh menghubungi “Kumpulan Pemberi Nasihat” ini dengan cara menghantar email kepada : coachfaudzil@yahoo.com
Sebagai panduan secara ringkas, berikut adalah
PERUNTUKAN ASAS DIBAWAH
UNDANG-UNDANG BURUH MALAYSIA YANG SERING DI ABAIKAN ATAU TIDAK DI KETAHUI
MAJIKAN SWASTA
1. Tanggungjawab
Majikan Mendaftar
Majikan hendaklah melaporkan
ke Jabatan Tenaga Kerja
berhampiran dalam tempoh 30 hari apabila memulakan sesuatu
perniagaan.
2. Hubungan Majikan - Pekerja
Kedua-dua pihak, majikan dan pekerja terikat dengan "Prinsip
Hubungan Majikan-Pekerja" dengan cara memenuhi obligasi kedua-
berhampiran dalam tempoh 30 hari apabila memulakan sesuatu
perniagaan.
2. Hubungan Majikan - Pekerja
Kedua-dua pihak, majikan dan pekerja terikat dengan "Prinsip
Hubungan Majikan-Pekerja" dengan cara memenuhi obligasi kedua-
dua pihak.
3. Majikan tertakluk
kepada segala peruntukkan dibawah :
● Akta Kerja, 1955 (Akta 265);
● Akta Cuti Mingguan 1950, Akta 220
● Akta Pampasan Pekerja 1952, Akta 273
● Akta Kesatuan Sekerja 1959, Akta 262
● Akta (Penggajian) Kanak-kanak dan Orang Muda 1966, Akta 350
● Akta Pekerjaan (Sekatan) 1968, Akta 353
● Akta Perhubungan Perusahaan 1967, Akta 177
● Ordinan Buruh Sabah 1950, Akta A1238
● Ordinan Buruh Sarawak 1952, Akta A123
● Akta Umur Persaraan Minimum 2012, Akta 753
● Perintah Gaji Minimum 2012
● Akta Kerja, 1955 (Akta 265);
● Akta Cuti Mingguan 1950, Akta 220
● Akta Pampasan Pekerja 1952, Akta 273
● Akta Kesatuan Sekerja 1959, Akta 262
● Akta (Penggajian) Kanak-kanak dan Orang Muda 1966, Akta 350
● Akta Pekerjaan (Sekatan) 1968, Akta 353
● Akta Perhubungan Perusahaan 1967, Akta 177
● Ordinan Buruh Sabah 1950, Akta A1238
● Ordinan Buruh Sarawak 1952, Akta A123
● Akta Umur Persaraan Minimum 2012, Akta 753
● Perintah Gaji Minimum 2012
4. Peraturan-peraturan Di Bawah Akta Kerja 1955
● Peraturan-peraturan Kerja 1957
● Peraturan-peraturan Kerja (Prosedur-Peruntukan-
peruntuka n Bersaling) 1957
● Peraturan-peraturan Kerja (Mengambil Bekerja Wanita)
● Peraturan-peraturan Kerja 1957
● Peraturan-peraturan Kerja (Prosedur-Peruntukan-
peruntuka
● Peraturan-peraturan Kerja (Mengambil Bekerja Wanita)
(Konduktor Wanita) 1958
● Peraturan-peraturan Kerja (Mengambil Bekerja Wanita)
(Pekerja-pekerja Syif) 1970
● Peraturan-peraturan Kerja (Kadar Minimum Elaun Bersalin) 1976
● Peraturan-peraturan Kerja (Faedah-faedah Penamatan
dan Rentikerja Sentara) 1980
● Peraturan-peraturan Kerja (Had Kerja Lebih Masa) 1980
● Perintah Wilayah Persekutuan Labuan (Peluasan
dan Pengubahsuaian Akta Kerja) 2000
● Peraturan-peraturan Kerja (Pekerja Separa Masa) 2010
5. Akta Berkaitan Perlindungan Sosial Pekerja
● Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969, Akta 4
● Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991, Akta 452
6. Akta Berkaitan Keselamatan & Kesihatan Pekerja
● Akta Kilang dan Jentera 1967, Akta 139
● Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994, Akta 514 dan
lain-lain Akta bergantung kepada jenis dan risiko pekerjaan.
7. Akta-Akta Lain Yang Berkaitan
● Akta Kontrak 1950, Akta 136
● Akta Pembanguan Sumber Manusia 1992, Akta 491
● Akta Cukai Pendapatan 1967, Akta 53
8. Pemecatan Pekerja
Definisi atau tafsiran “workman” di bawah Seksyen 2 Akta
Perhubungan Perusahaan 1967 tidak membezakan diantara pekerja
tetap, pekerja sementara, pekerja sambilan, pekerja yang telah
disahkan dalam perkhidmatan atau pekerja percubaan.
● Peraturan-peraturan Kerja (Mengambil Bekerja Wanita)
(Pekerja-pekerja Syif) 1970
● Peraturan-peraturan Kerja (Kadar Minimum Elaun Bersalin) 1976
● Peraturan-peraturan Kerja (Faedah-faedah Penamatan
dan Rentikerja Sentara) 1980
● Peraturan-peraturan Kerja (Had Kerja Lebih Masa) 1980
● Perintah Wilayah Persekutuan Labuan (Peluasan
dan Pengubahsuaian Akta Kerja) 2000
● Peraturan-peraturan Kerja (Pekerja Separa Masa) 2010
5. Akta Berkaitan Perlindungan Sosial Pekerja
● Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969, Akta 4
● Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991, Akta 452
6. Akta Berkaitan Keselamatan & Kesihatan Pekerja
● Akta Kilang dan Jentera 1967, Akta 139
● Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994, Akta 514 dan
lain-lain Akta bergantung kepada jenis dan risiko pekerjaan.
7. Akta-Akta Lain Yang Berkaitan
● Akta Kontrak 1950, Akta 136
● Akta Pembanguan Sumber Manusia 1992, Akta 491
● Akta Cukai Pendapatan 1967, Akta 53
8. Pemecatan Pekerja
Definisi atau tafsiran “workman” di bawah Seksyen 2 Akta
Perhubungan Perusahaan 1967 tidak membezakan diantara pekerja
tetap, pekerja sementara, pekerja sambilan, pekerja yang telah
disahkan dalam perkhidmatan atau pekerja percubaan.
Pekerja boleh memfailkan tuntutan untuk
“reinstatement” di
bawah Seksyen 20 Akta Perhubungan Perusahaan 1967
jika
pekerja itu menganggap dirinya telah dipecat secara tidak adil
atau tanpa alasan
yang munasabah.
9.
“The Rules of Natural Justice”
Peraturan atau p rinsip “natural justice” adalah peraturan yang
di gariskan oleh mahkamah sebagai perlindungan minima ke atas
Peraturan atau p rinsip “natural justice” adalah peraturan yang
di gariskan oleh mahkamah sebagai perlindungan minima ke atas
hak pekerja terhadap prosedur pihak berkuasa
(“judicial or quasi-
judicial”) menetapkan perintah terhadap hak
tersebut.
dan banyak lagi peruntukkan-peruntukkan dalam pelbagai Akta dan Peraturan yang diambil pakai di Malaysia.
dan banyak lagi peruntukkan-peruntukkan dalam pelbagai Akta dan Peraturan yang diambil pakai di Malaysia.
Sembilan (9) contoh diatas merupakan sebahagian dari teras perundangan yang menjadi sebahagian dari perkara paling asas dalam hubungan pekerjaan dan terdapat pelbagai peruntukkan lagi secara teknikal dan menurut intepritasi berlainan yang melindungi pekerja di Malaysia.
Interpritasi “Kontrak Pekerjaan” selalu disalah tafsir oleh majikan kerana tidak memahami intepritasi kontrak itu sendiri.
Selain itu, obligasi terhadap "The Duty of Care" di bawah peruntukkan "Common Law" yang memberi perlindungan kepada pekerja yang mengalami kerosakkan dan kerugian selalunya tidak diketahui oleh majikan-majikan dan pengurus-pemgurus yang selalu beranggappan mereka ini orang-orang pandai, sedangkan mereka tiada ilmu mengenai hal ini.
Culprit Negligence of Duties di bawah Common Law sering tidak difahami oleh majikan.
Contributory Negligence dan Frustration of Contracts di bawah Civil Law Act, 1956 juga sering tidak di ketahui Majikan.
Tetapi oleh kerana “keangkuhan” ramai majikan dengan angkuhnya menganiaya pekerja dengan andaian mereka ada "kuasa" berbuat sesuka hati mereka.
Layarilah laman Makhamah Perusahaan, Jabatan Perhubungan Pekerjaan dan Jabatan Tenaga Kerja untuk mengetahui lebih lanjut.
Sumber: Kumpulan Pemberi Nasihat
No comments:
Post a Comment