Oleh Faudzil Harun
perbincangan, kajian kes dan praktikal.
5. Orang dewasa akan memberi komitmen kepada pembelajaran yang
mempunyai kaitan dengan kerja mereka.
6. Orang dewasa menghargai pembelajaran yang membolehkan mereka terus
menggunakan hasil pembelajaran dalam tugas harian.
7. Orang dewasa gemar kepada pembelajaran yang mengaitkan idea baru
dengan apa yang telah mereka ketahui.
8. Pembelajaran dewasa menjadi seronok apabila tafsiran dan penyampaian
mereka diterima dan dihormati.
9. Orang dewasa belajar dengan lebih cepat menerusi aktiviti kumplan kecil
di mana mereka berkongsi, respon dan merumuskan pengalaman
pembelajaran mereka.
Prinsip
berikut merupakan himpunan menerusi pelbagai sumber, yang mana kebanyakkannya
adalah hasil pengalaman saya sendiri :
1. Pembelajaran dewasa mempunyai ego.
● Mereka hadir dengan kompetensi, pengetahuan dan pengalaman yang
1. Pembelajaran dewasa mempunyai ego.
● Mereka hadir dengan kompetensi, pengetahuan dan pengalaman yang
luas.
● Mereka juga mempunyai pandangan tersendiri dalam pelbagai perkara.
2. Pemindahan pelajaran dewasa bukan otomatik, dan perlu di bantu.
● Tunjuk ajar untuk mempraktikkan apa yang dipelajari kepada aktiviti
● Mereka juga mempunyai pandangan tersendiri dalam pelbagai perkara.
2. Pemindahan pelajaran dewasa bukan otomatik, dan perlu di bantu.
● Tunjuk ajar untuk mempraktikkan apa yang dipelajari kepada aktiviti
harian diperlukan.
3. Pembelajaran dewasa lebih efektif dalam suasana yang tidak mengugat
3. Pembelajaran dewasa lebih efektif dalam suasana yang tidak mengugat
seperti :
● Penilaian bergred (“Graded assessment”)
● Penghakiman semasa pembelajaran (“Judgment during learning”)
● Aktiviti yang mendesak jawapan yang betul/tepat
● Takut membuat kesilapan
4. Orang dewasa mengemari program latihan yang menggabungkan teori, ● Penilaian bergred (“Graded assessment”)
● Penghakiman semasa pembelajaran (“Judgment during learning”)
● Aktiviti yang mendesak jawapan yang betul/tepat
● Takut membuat kesilapan
perbincangan, kajian kes dan praktikal.
5. Orang dewasa akan memberi komitmen kepada pembelajaran yang
mempunyai kaitan dengan kerja mereka.
6. Orang dewasa menghargai pembelajaran yang membolehkan mereka terus
menggunakan hasil pembelajaran dalam tugas harian.
7. Orang dewasa gemar kepada pembelajaran yang mengaitkan idea baru
dengan apa yang telah mereka ketahui.
8. Pembelajaran dewasa menjadi seronok apabila tafsiran dan penyampaian
mereka diterima dan dihormati.
9. Orang dewasa belajar dengan lebih cepat menerusi aktiviti kumplan kecil
di mana mereka berkongsi, respon dan merumuskan pengalaman
pembelajaran mereka.
No comments:
Post a Comment