Oleh Faudzil Harun
Disiplin dalam konteks pekerjaan boleh di tafsirkan sebagai :
Penerimaan pekerja terhadap kuasa majikan (termasuk orang yang mewakili majikan) untuk menghadkan kebebasan tindakannya dalam hubungan pekerjaan.
1. Disiplin untuk Mencapai Matlamat Organisasi
Disiplin di tempat kerja adalah berkaitan dengan tindakan majikan
Hubungan baik majikan – pekerja merupakan asas kepada disiplin di tempat kerja. Ikatan hubungan tersebut hanya akan berhasil setelah kedua-dua pihak menerima dan memenuhi kewajipan seperti berikut :
Kewajipan Majikan
1. Menyediakan peraturan dan prosedur bertulis syarikat yang boleh
Disiplin dalam konteks pekerjaan boleh di tafsirkan sebagai :
Penerimaan pekerja terhadap kuasa majikan (termasuk orang yang mewakili majikan) untuk menghadkan kebebasan tindakannya dalam hubungan pekerjaan.
Disiplin merupakan elemen dasar dalam hubungan pekerjaan dan keperluan hubungan
tersebut hanya akan sempurna setelah pekerja faham dan menerima kuasa yang ada
pada majikan atau wakilnya. Disiplin juga adalah terma dan syarat
dalam kontrak perkhidmatan.
Keperluan disiplin menjadi komponen penting dalam
pengurusan di tempat kerja kerana 2 faktor berikut :
1. Disiplin untuk Mencapai Matlamat Organisasi
Disiplin di tempat kerja adalah berkaitan dengan tindakan majikan
terhadap pekerja atau kumpulan pekerja yang
telah gagal mematuhi
peraturan dan keperluan norma yang telah di tentukan
oleh majikan
untuk tujuan pencapaian matlamat organisasi dan memelihara
kepentingan
warga kerja secara keseluruhannya.
2. Hak Majikan untuk Mendisiplinkan Pekerja
Adalah menjadi hak majikan untuk mendisiplinkan pekerja dalam usaha
2. Hak Majikan untuk Mendisiplinkan Pekerja
Adalah menjadi hak majikan untuk mendisiplinkan pekerja dalam usaha
untuk mendapatkan hasil kerja yang
efisyen dan berkualiti. Disiplin di
tempat kerja menjadi sangat perlu demi
kepentingan warga kerja itu
sendiri kerana pekerjaan yang tidak efisyen dan kepincangan
produktiviti
akan mengakibatkan kerugian kepada majikan dan seterusnya
kerugian
kepada pekerja.
Asas Disiplin Di Tempat Kerja
Hubungan baik majikan – pekerja merupakan asas kepada disiplin di tempat kerja. Ikatan hubungan tersebut hanya akan berhasil setelah kedua-dua pihak menerima dan memenuhi kewajipan seperti berikut :
Kewajipan Majikan
1. Menyediakan peraturan dan prosedur bertulis syarikat yang boleh
di fahami semua pekerja.
2. Menyediakan diskripsi tugas yang jelas (sebagai garis panduan skop
2. Menyediakan diskripsi tugas yang jelas (sebagai garis panduan skop
tugas dan tanggungjawab pekerja).
3. Menyediakan panduan yang jelas berkaitan standard prestasi kerja.
4. Menyediakan latihan, bimbingan, kaunseling dan penyeliaan yang betul.
5. Melaksanakan penguatkuasaan peraturan dan prosedur secara adil dan
konsisten.
6. Membangunkan, menjelaskan dan melaksanakan sistem penilaian prestasi
secara adil.
Kewajipan Pekerja
1. Hadir bekerja pada hari dan waktu yang telah di tetapkan.
2. Melaksanakan tugas dengan jujur dan taat.
3. Menggunakan kemahiran munasabah dan berhati-hati dalam
3. Menyediakan panduan yang jelas berkaitan standard prestasi kerja.
4. Menyediakan latihan, bimbingan, kaunseling dan penyeliaan yang betul.
5. Melaksanakan penguatkuasaan peraturan dan prosedur secara adil dan
konsisten.
6. Membangunkan, menjelaskan dan melaksanakan sistem penilaian prestasi
secara adil.
Kewajipan Pekerja
1. Hadir bekerja pada hari dan waktu yang telah di tetapkan.
2. Melaksanakan tugas dengan jujur dan taat.
3. Menggunakan kemahiran munasabah dan berhati-hati dalam
melaksanakan tugas.
4. Mematuhi segala peraturan dan arahan munasabah yang di berikan
4. Mematuhi segala peraturan dan arahan munasabah yang di berikan
majikan.
5. Mempamerkan tingkah laku yang baik secara konsisten.
6. Memberi pendedahan yang jujur jika berlaku konflik kepentingan.
Kewajipan majikan dan pekerja perlu di pamerkan secara jelas dalam syarat dan terma perkhidmatan dalam kontrak atau perjanjian pekerjaan. Selain syarat dan terma bertulis, terma yang tersirat juga merupakan kewajipan kedua-dua pihak.
Perlaksanaan kewajipan kedua-dua pihak akan membangunkan asas hubungan
majikan-pekerja yang akan membentuk budaya di tempat kerja.
5. Mempamerkan tingkah laku yang baik secara konsisten.
6. Memberi pendedahan yang jujur jika berlaku konflik kepentingan.
Kewajipan majikan dan pekerja perlu di pamerkan secara jelas dalam syarat dan terma perkhidmatan dalam kontrak atau perjanjian pekerjaan. Selain syarat dan terma bertulis, terma yang tersirat juga merupakan kewajipan kedua-dua pihak.
Perlaksanaan kewajipan kedua-dua pihak akan membangunkan asas hubungan
majikan-pekerja yang akan membentuk budaya di tempat kerja.
No comments:
Post a Comment