Oleh Faudzil Harun
Pengurusan prestasi adalah suatu
proses sistematik melibatkan warga kerja sebagai seorang individu dan ahli
pasukan dalam meningkatkan keberkesanan ohanisasi dalam mencapai misi dan
matlamat.
Menguruskan Prestasi Secara Efektif
Dalam organisasi yang efektif, pengurus dan pekerja selalunya mengamalkan pengurusan prestasi sebagai sebahagian dari aktiviti rutin sepanjang kerjaya mereka. Selalunya standard ditetapkan dan semua perkerja diharapkan mencapainya.
Perhatian serius perlu diberikan kepada “apa yang perlu dilakukan” untuk mencapai standard tersebut?
Dalam organisasi yang efektif, pengurus dan pekerja selalunya mengamalkan pengurusan prestasi sebagai sebahagian dari aktiviti rutin sepanjang kerjaya mereka. Selalunya standard ditetapkan dan semua perkerja diharapkan mencapainya.
Perhatian serius perlu diberikan kepada “apa yang perlu dilakukan” untuk mencapai standard tersebut?
Mengharap semata-mata tidak akan berhasil tanpa usaha yang betul.
Pengurusan prestasi pekerja merangkumi :
1. Perancangan
kerja dan apa yang diharapkan.
2. Pengawasan prestasi secara
berterusan.
3. Pembangunan
kapasiti untuk “perform”.
4. Penilaian prestasi.
5. Memberi
Ganjaran kepada prestasi baik.
|
1.
Perancangan
● Rancang kerja lebih awal.
● Tentukan prestasi individu dan pasukan yang diharapkan.
● Libatkan pekerja dalam perancangan agar mereka memahami
● Rancang kerja lebih awal.
● Tentukan prestasi individu dan pasukan yang diharapkan.
● Libatkan pekerja dalam perancangan agar mereka memahami
matlamat yang
perlu dicapai dan apa yang perlu
dilakukan dan
bagaimana ia perlu dilakukan untuk mencapai matlamat tersebut.
● Tentukan jadual latihan, tunjuk ajar jadual kerja dan pengawasan
● Tentukan jadual latihan, tunjuk ajar jadual kerja dan pengawasan
yang perlu.
2.
Pengawasan
● Perlaksanaan tugas perlu diawasi secara tetap dan berterusan.
● Pengawasan yang baik bermakna prestasi dinilai secara konsisten dan
● Perlaksanaan tugas perlu diawasi secara tetap dan berterusan.
● Pengawasan yang baik bermakna prestasi dinilai secara konsisten dan
maklum balas diberikan secara berterusan perihal
kemajuan mencapai
matlamat.
● Berkomunikasi dengan pekerja secara tetap.
● Keperluan bantuan dan sokongan dapat dikesan secara tetap.
● Kesilapan diperbetulkan dengan pantas.
● Berkomunikasi dengan pekerja secara tetap.
● Keperluan bantuan dan sokongan dapat dikesan secara tetap.
● Kesilapan diperbetulkan dengan pantas.
3.
Pembangunan
● Kelemahan (kemahiran, proses dan sokongan) dikenalpasti semasa
● Kelemahan (kemahiran, proses dan sokongan) dikenalpasti semasa
pengawasan.
● Keperluan pembangunan dinilai dan diterjemahkan.
● Pembangunan bermakna meningkatkan kapasiti untuk melaksanakan
● Keperluan pembangunan dinilai dan diterjemahkan.
● Pembangunan bermakna meningkatkan kapasiti untuk melaksanakan
menerusi latihan, tunjuk ajar berkaitan
kemahiran, tanggungjawab,
proses dan kaedah.
● Memberi sokongan dan dorongan secara berterusan.
4. Penilaian
● Penilaian prestasi individu dan pasukan perlu dilakukan secara
● Memberi sokongan dan dorongan secara berterusan.
4. Penilaian
● Penilaian prestasi individu dan pasukan perlu dilakukan secara
berterusan.
● Penilaian dapat mengenalpasti pekerja yang mempamerkan prestasi
● Penilaian dapat mengenalpasti pekerja yang mempamerkan prestasi
baik.
● Penilaian harus dilakukan berdasarkan standard yang ditetapkan.
● Prestasi pasukan harus diasingkan dari prestasi individu.
● Hasil penilai perlu direkodkan.
5. Memberi Ganjaran
● Memberi ganjaran bermakna prestasi baik pekerja diberi pengiktirafan.
● Pengiktirafan boleh diberikan kepada penjanaan idea dan perlaksanaan
● Penilaian harus dilakukan berdasarkan standard yang ditetapkan.
● Prestasi pasukan harus diasingkan dari prestasi individu.
● Hasil penilai perlu direkodkan.
5. Memberi Ganjaran
● Memberi ganjaran bermakna prestasi baik pekerja diberi pengiktirafan.
● Pengiktirafan boleh diberikan kepada penjanaan idea dan perlaksanaan
kerja.
● Pengiktirafan individu dan pasukan perlu diasingkan.
● Pengiktirafan tidak harus ditangguhkan.
● Meraikan pencapaian baik pasukan boleh menjadi dorongan yang sangat
● Pengiktirafan individu dan pasukan perlu diasingkan.
● Pengiktirafan tidak harus ditangguhkan.
● Meraikan pencapaian baik pasukan boleh menjadi dorongan yang sangat
berkesan.
Prinsip dasar pengurusan prestasi
adalah
usaha dan tindakan yang betul
akan memberikan ganjaran yang betul.
- Faudzil Harun -
usaha dan tindakan yang betul
akan memberikan ganjaran yang betul.
- Faudzil Harun -
No comments:
Post a Comment