Oleh Faudzil Harun
Kenapa Situasi ini Berlaku?
Ia adalah kerana ramai orang yang terlibat dengan pengurusan prestasi tidak kemaskinikan kemahiran yang sentiasa berubah dengan sangat pantas. Selalunya proses yang sama digunakan untuk suatu tempoh yang lama tanpa perubahan berdasarkan keperluan semasa dan desakan untuk berdaya saing. Malahan sistem penilaian yang hanya memberi markah dalam ruangan yang disediakan mengikut pilihan atau kehendak pengurus atau penyelia sudah tidak relevan lagi.
Kenapa Perlukan Perubahan?
1. Manusia berubah
2. Teknologi berubah
3. Hubungan manusia terhadap teknologi berubah
Organisasi perlu membuat perubahan kepada pengurusan prestasi yang lebih releven dan fleksibel atas faktor berikut :
Harapan Pekerja Berubah
● Pekerja mengharapkan jaminan kerjaya yang lebih baik.
● Pekerja mengharapkan ganjaran yang lebih menguntungkan.
● Pekerja mahu suara mereka didengari.
● Pekerja mahu terlibat dengan proses secara aktif dan bukan hanya menurut
Tiga Sebab Asas Pengurusan Perlu
Diubah :
1. Semua orang tidak gemarkannya.
2. Tidak ramai yang melaksanakannya dengan baik.
3. Ia tidak mengesahkan (tidak meningkatkan prestasi dalam banyak situasi).
1. Semua orang tidak gemarkannya.
2. Tidak ramai yang melaksanakannya dengan baik.
3. Ia tidak mengesahkan (tidak meningkatkan prestasi dalam banyak situasi).
Kenapa Situasi ini Berlaku?
Ia adalah kerana ramai orang yang terlibat dengan pengurusan prestasi tidak kemaskinikan kemahiran yang sentiasa berubah dengan sangat pantas. Selalunya proses yang sama digunakan untuk suatu tempoh yang lama tanpa perubahan berdasarkan keperluan semasa dan desakan untuk berdaya saing. Malahan sistem penilaian yang hanya memberi markah dalam ruangan yang disediakan mengikut pilihan atau kehendak pengurus atau penyelia sudah tidak relevan lagi.
Kenapa Perlukan Perubahan?
1. Manusia berubah
2. Teknologi berubah
3. Hubungan manusia terhadap teknologi berubah
Organisasi perlu membuat perubahan kepada pengurusan prestasi yang lebih releven dan fleksibel atas faktor berikut :
Harapan Pekerja Berubah
● Pekerja mengharapkan jaminan kerjaya yang lebih baik.
● Pekerja mengharapkan ganjaran yang lebih menguntungkan.
● Pekerja mahu suara mereka didengari.
● Pekerja mahu terlibat dengan proses secara aktif dan bukan hanya menurut
perintah.
● Pekerja lebih peka dengan sikap dan prihatin majikan terhadap mereka.
● Pekerja lebih peka dengan sikap dan prihatin majikan terhadap mereka.
Pengurus Perlu Berubah
● Arahan, kawalan dan ugutan satu hala tidak lagi berfungsi.
● Komunikasi konstruktif telah menjadi senjata paling utama seorang
● Arahan, kawalan dan ugutan satu hala tidak lagi berfungsi.
● Komunikasi konstruktif telah menjadi senjata paling utama seorang
pengurus.
● Memberi tunjuk ajar, memberi dorongan berterusan dan mengimbangi
● Memberi tunjuk ajar, memberi dorongan berterusan dan mengimbangi
setiap individu dalam pasukan adalah suatu kemahiran
yang sangat
diperlukan seorang pengurus.
● Memanaskan kerusi dalam pejabat yang dingin bukan lagi tren masa ini.
● Pengurus hendaklah bekerja bersama pasukannya.
Bakat Adalah Anugerah Tetapi Juara Dibina
● Membuat pengambilan pekerja, memberikan arahan dan mengharapkan
● Memanaskan kerusi dalam pejabat yang dingin bukan lagi tren masa ini.
● Pengurus hendaklah bekerja bersama pasukannya.
Bakat Adalah Anugerah Tetapi Juara Dibina
● Membuat pengambilan pekerja, memberikan arahan dan mengharapkan
pencapaian tidak lagi relevan.
● Setiap individu perlu diberikan latihan yang betul, tunjuk ajar yang betul,
● Setiap individu perlu diberikan latihan yang betul, tunjuk ajar yang betul,
sokongan dan dorongan yang betul secara tetap dan
berterusan.
Mengejar Perubahan
● Setiap benda berubah setiap saat secara global.
● Manusia mesti membangunkan tingkahlaku, membina pengetahuan dan
Mengejar Perubahan
● Setiap benda berubah setiap saat secara global.
● Manusia mesti membangunkan tingkahlaku, membina pengetahuan dan
mempelajari kemahiran baru supaya mempunyai
keupayaan merancang
strategi dan melaksanakan tugas secara sistematik dengan kaedah
baru
untuk mencapai standard yang ditetapkan.
● Dunia hari ini memberi tumpuan kepada kualiti, cepat dan murah.
Tip Membuat Perubahan
1. Jadilah seorang yang melihat realiti.
2. Berkomunikasi secara terbuka dan secara tetap.
3. Tetapkan matlamat yang boleh dicapai.
4. Bahagikan matlamat kepada komponen yang kecil.
5. Aktiviti “brainstorming” perlu dilakukan secara tetap dan berterusan.
6. Alihkan fokus dari proses kepada hasil.
7. Kurangkan kertas kerja dan borang-borang yang merugikan masa.
8. Jangan tiru apa yang orang lain buat hanya sebagai suatu percubaan.
9. Bekerja sebagai satu pasukan.
10. Uruskan stres.
11. Gunakan maklum balas dan kritikan untuk meningkatkan prestasi.
12. Berikan ganjaran yang setimpal.
● Dunia hari ini memberi tumpuan kepada kualiti, cepat dan murah.
Tip Membuat Perubahan
1. Jadilah seorang yang melihat realiti.
2. Berkomunikasi secara terbuka dan secara tetap.
3. Tetapkan matlamat yang boleh dicapai.
4. Bahagikan matlamat kepada komponen yang kecil.
5. Aktiviti “brainstorming” perlu dilakukan secara tetap dan berterusan.
6. Alihkan fokus dari proses kepada hasil.
7. Kurangkan kertas kerja dan borang-borang yang merugikan masa.
8. Jangan tiru apa yang orang lain buat hanya sebagai suatu percubaan.
9. Bekerja sebagai satu pasukan.
10. Uruskan stres.
11. Gunakan maklum balas dan kritikan untuk meningkatkan prestasi.
12. Berikan ganjaran yang setimpal.
No comments:
Post a Comment