Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

14 June 2014

MOTIVASI DIRI - Masa Depan itu Dimiliki oleh Mereka yang Berani Mengambil Risiko





Oleh FAUDZIL HARUN


Kehidupan Adalah Risiko

Secara dasarnya segala dalam kehidupan mempunyai risiko.

Bermula dari percintaan, pertunangan, perkahwinan, kehamilan, bersalin, makan, minum, pekerjaan dan segalanya memiliki risiko.

Jika kita kaji proses pembesaran dan kematangan Manusia, terdapat 2 tren yg nyata :

1.  Ketakutan mengambil risiko berubah kepada keberanian; 
   
2.  Keberanian mengambil risiko berubah kepada ketakutan.


Faktor Penyumbang

Tempuh dari zaman kanak2 kepada usia dewasa merupakan tempoh kajian. Apakah faktor yg mendorong perubahan-perubahan ini?

Faktor penyumbang kepada perubahan-perubahan ini adalah :
Keberanian mengambil risiko bergantung kpd beberapa faktor spt Kepercayaan, Budaya, Pengetahuan, Kemahiran Berfikir, Inisiatif, Komitmen, Pengaruh Persekitaran, Inspirasi, Tahap Keyakinan Diri, Dorongan dan Matlamat.

Kenapa orang takut pergi ke tanah perkuburan di waktu malam?
Adakah kerana orang ini percaya terdapat hantu di tanah perkuburan? Adakah orang yang takut gelap itu pernah melihat hantu berkeliaran di tanah perkuburan diwaktu malam?

Adakah terdapat bukti bahawa hantu akan berkumpul di tanah perkuburan di waktu malam?

Antara ketakutan yang sering berlaku dalam mengambil risiko antara lainnya adalah :

Takut bertanya;
Takut menghadiri mesyuarat
Takut menyuarakan pendapat;
Takut memberi teguran;
Takut mencuba sesuatu yang baru;
Takut meminta kenaikkan gaji
Takut berucap di hadapan orang ramai

Mengapa takut bertanya? Sedangkan terdapat ramai orang yang berani membuat terjunan “bunjee jump”, “sky diving”, merentas lautan, merentas hutan, memanjat air terjun dan pelbagai aktiviti yang sangat mencabar?

Jadi bagaimana kita menjelaskan mengapa terdapat seorang yang suka mengambil risiko dan seorang lagi tidak? Dan semua berisiko yang sama?

Dalam blog untuk Forbes.com, Sara Eckel memberitahu kita bahawa kebanyakan orang tidak pandai menilai risiko. Tetapi bahaya yang kebanyakan kita seolah-olah takut yang paling adalah perasaan bahawa kita tidak dapat mengawal hasilnya. Jadi kebanyakan kita mengelak daripada melakukan perkara-perkara yang kita percaya tidak akan mempunyai hasil yang baik. Perbezaan antara seseorang yang tidak bersedia menerima risiko dan seseorang yang bersedia, adalah perasaan keyakinan bahawa kita boleh mengawal apa yang akan berlaku.

Jonathan Fields, pengarang buku "Ketidakpastian: Mengubah ketakutan kepada keberanian untuk kebijaksanaan, mencadangkan bahawa satu cara untuk menguruskan ketakutan terhadap hasil adalah untuk membangunkan satu pelan untuk menghadapi situasi paling buruk dalam segala percubaan.

Mengambil Peluang

Mengambil peluang bermaksud tidak dalam kawalan. Peluang yang munasabah menawarkan amaun yang munasabah dalam kawalan. Peluang yang berisiko menawarkan kawalan yang jauh lebih rendah. Malangnya tidak mengambil peluang sebenarnya tidak memberi kita lebih banyak kawalan. Ia hanya menghalang kita daripada mendapat apa yang kita mahu.

Kehidupan itu sendiri adalah risiko. Kita pasti boleh mengurangkan jumlah risiko yang kita alami dalam kehidupan kita tetapi jika kita mengambil terlalu banyak risiko, kita boleh berakhir dengan kehidupan yang membosankan.

Risiko adalah hasil semula jadi kepada hidup; memandangkan mustahil untuk kita mengetahui setiap kemungkinanl, kerana kita tidak boleh meramalkan masa depan, segala tindakan yang kita ambil melibatkan risiko.

Sentiasa bersedia untuk menjadi pengambil risiko. Jika anda berhenti mengambil risiko, dalam banyak cara dia berhenti hidup.

Tidak mengambil risiko boleh memusnahkan kualiti hidup anda, manakala mengambil terlalu banyak ia juga kes yang terlalu banyak risiko dalam beberapa situasi mewujudkan suasana tidak seimbang.

Dengan melihat ke hadapan dan imaginasi perancangan yang rapi, anda perlu berusaha mengurangkan jumlah risiko yang anda ambil.

Ada satu pepatah mengatakani, "peluang menyokong persediaan."

Kegagalan bukan sesuatu yang buruk. Semua kejayaan hebat terbina dari lautan kegagalan yang luas yang terdapat badai risiko di dalamnya.

Jangan takut mentertawakan diri sendiri. sebenarnya kegagalan tidak menjatuhkan maruah anda.

Jangan takut kelihatan bodoh, kerana anda mungkin kelihatan lebih bodoh kerana tidak mengambil risiko.



No comments: