Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

15 October 2014

KUMPULAN MANUSIA - Punan






Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


'Punan Bah' atau 'Punan Nicolaisen adalah kumpulan etnik yang terdapat di Sarawak, Malaysia

Mereka adalah berbeza, tidak berkaitan dengan [Penan] dan juga Punan lain yang dipanggil ditemui di [Kalimantan]] sebahagian Indonesia [Borneo]. Nama mereka berpunca dari dua sungai di sepanjang tebing yang mereka telah hidup zaman berzaman. Mereka mempunyai nama-nama lain - 'Bungulan Mikuang atau 'Mikuang dan 'Buan Aveang. Tetapi istilah ini hanya digunakan ritual hari ini.

Punan (atau Punan Bah) tidak pernah menjadi pengembara. Pada zaman dahulu mereka asas hidup mereka ke atas ekonomi yang bercampur-campur. Diri yang pertanian dengan padi bukit sebagai tanaman utama, ditambah dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan tropika yang termasuk maniok, keladi, tebu, tembakau, dll Memburu babi terutama liar, memancing, dan perhimpunan sumber hutan adalah faktor-faktor lain yang penting dalam ekonomi mereka .

Walau bagaimanapun, pada lewat 1980-an banyak Punan, terutamanya yang lebih muda, lebih berpendidikan, secara beransur-ansur berhijrah ke kawasan bandar seperti BintuluSibuKuching dan Kuala Lumpur dalam mencari kehidupan yang lebih baik. Walau bagaimanapun, mereka tidak meninggalkan rumah panjang mereka sama sekali. Ramai masih akan pulang ke rumah - terutamanya semasa perayaan utama seperti [Pesta Menuai] / atau perayaan Bungan kerana ia dikenali di kalangan Punan.

Punan adalah sebuah masyarakat yang berstrata 'Laja' (bangsawan), 'panyen' (biasa), dan 'lipen' (hamba). Ini adalah fakta menentukan tradisi sejarah mereka yang telah dipelihara. Sama seperti kebanyakan sejarah Eropah Tengah Zaman dikaitkan dengan dan terutamanya berkenaan pelbagai raja-raja pemerintah, jadi adalah tradisi sejarah dan mitos Punan berkait rapat dengan bangsawan ketetapan mereka.

Perhubungan kepada kaum Punan "lain"


'Adakah semua suku kaum Punan berkaitan / etnik
?' Terdapat ini salah faham yang popular bahawa semua Punan dipanggil di pulau Borneo yang berkaitan dan merujuk kepada suku yang sama Templat:Nama diperlukan Dalam Sarawak, sebagai contoh, terdapat kekeliruan antara Punan dan [Penan]. Sebaliknya, seluruh pulau Borneo, Punan panjang sering indiscrimately digunakan merujuk kepada puak-puak (yang tidak diketahui atau belum diklasifikasikan) kemudian sebagai seperti Punan Busang, Penihing, Sajau Hovongan, Uheng Kareho, Merah, Aput, Tubu, Bukat, Ukit, Habongkot, Penyawung sebagai Punan. Malangnya warisan kayu penjajah sehingga hari ini.atau pengebumian tiang di Pandan, [Bintulu]. Ini kelirieng telah didirikan untuk bangsawan Punan di Pandan atau PEDAN sebagai ia dikenali untuk Punan. Kelirieng adalah adat pengebumian unik Punan kuno yang etnik lain iaitu Kejaman, Lahanan, Kayan kemudian angkat (disalin).
Hasilnya, kini terdapat lebih daripada 20 suku kaum / etnik yang berbeza (tiada kaitan antara satu sama lain) yang ditemui di pulau Borneo - masih dipanggil Punan. Puak-puak ini termasuk;
  • Punan Busang
  • Punan Penihing
  • Punan Batu
  • Punan Sajau
  • Punan Hovongan Kapuas Hulu, [Kalimantan Barat]]
  • Punan Uheng Kereho Kapuas Hulu, [Kalimantan Barat]]
  • Punan murung [murung Raya Regency | murung Raya]], [Kalimantan Tengah]]
  • Punan Aoheng (Suku Dayak Pnihing) [Kalimantan Timur]]
  • Punan Merah (Siau)
  • Punan Aput
  • Punan Merap
  • Punan Tubu
  • Punan Ukit / Bukitan
  • Dayak Bukat
  • Punan Habongkot
  • Punan Panyawung
Kaum Punan ini dipanggil tidak berkaitan Punan atau Punan Bah seperti yang diterangkan dalam halaman ini.

Klasifikasi Etnik

Secara rasmi, seperti di bawah Ordinan Tafsiran Sarawak, Perkara 161A [2] Punan kumpulan bawah Kajang bersama Sekapan, Kejaman, Lahanan dan Sihan.
Tidak rasmi, mereka juga termasuk di dalam istilah politik yang dicipta [Orang Ulu]] - dipopularkan oleh persatuan politik yang dikenali sebagai Persatuan Kebangsaan Orang Ulu atau (OUNA). Persatuan tersebut [Kayan (Borneo) | Kayan] dan Kenyah dikuasai persatuan yang mereka ditubuhkan pada tahun 1969.

Rumah panjang Punan

'Di manakah Punan untuk ditemui?' Punan kebanyakannya ditemui di sekitar Bintulu, Sarawak. Orang Punan hanya boleh didapati di Pandan, Jelalong dan Kakus di Bahagian Bintulu; sepanjang [Sungai Rajang], rumah panjang s kawasan bertitik merangkumi dari Merit Daerah untuk menurunkan [Belaga] bandar.
Punan yang dipercayai menjadi salah satu daripada orang-orang yang terawal yang telah menetap di bahagian tengah Borneo, Sungai Rajang dan Balui kawasan bersama-sama dengan Sekapan, Kejaman dan Lahanan. Walau bagaimanapun jisim migrasi [Kayan (Borneo) | Kayan] s, diikuti oleh warfaring Iban ke dalam kawasan Rejang dan Balui kira-kira kira-kira 200 tahun lalu, memaksa masyarakat Punan yang tinggal di kawasan berundur ke [Kakus] dan kemudiannya [Kemena]] lembangan.
Seperti pada tahun 2006, terdapat lebih daripada 10 penempatan Punan ([rumah panjang] s) found sepanjang Rejang, Kakus, Kemena dan Jelalong sungai. Penempatan ini (rumah panjang) adalah:
  • Punan Sama Lovuk,
  • Lovuk Punan Ba, Punan [3]
  • Lovuk Punan Biau,
  • Punan Lovuk Meluyou,
  • Punan Lovuk Lirung Belang (nama oleh Rumah Bilong sebelum dan kini dikenali sebagai Rumah ado)
  • Punan Lovuk Mina,
  • Punan Lovuk Pandan,Sebauh (juga Rumah Nyipa Tingang), dan
  • Full Lo'o Punan (Jelalong juga dikenali sebagai Rumah Adi).
Jumlah penduduk Punan dianggarkan sekitar 3000 - 5000 orang.

Bahasa


Punan bercakap [Bah-Biau Punan bahasa], salah satu [Rejang-bahasa Sajau]. Walaupun sering dikelirukan dengan
 Penan, Punan adalah lebih dekat kepada bahasa yang dituturkan oleh Melanau, Sekapans dan Kejamans.Gathering pengikut Bungan di Punan Sama. Belaga [Punan suku]
Berikut beberapa perkataan yang dituturkan di Punan:
1. Nu denge nu? - Apa khabar kamu? 
2. Nu ngaro no? - Siapakah nama kamu? 
3. Piro umun no? - Berapakah umur kamu? 
4. Tupu KOMAN si - Sudahkah kamu makan? 
5. Tupu mu'om si kou? - sudah mandikah kamu? 
6. Ta'i kuow ? - Pergi mana kamu  
7. Basuow - Ikan 
8. Bavui - Babi 
9. Payuow - Rusa 
10. Janiey - Burung 
11. Meturui - Tidur 
12. Mekayo - Berjalan 
13. Ba'aw - Bangun 
14. Doang ma'ao - Jangan Bising.

Agama & Kepercayaan

Punan agama tradisional adalah satu bentuk animisme dikenali sebagai "Besavik". Brooke era menyaksikan ketibaan Kristian mubaligh, membawa pendidikan dan perubatan moden ke Sarawak. Tetapi masyarakat Punan kekal dengan agama tradisional mereka Besavik dan kemudiannya mengamalkan agama kultus - Bungan dibawa oleh Jok Apui, Kenyah dari Kalimantan.
Walau bagaimanapun, akhir 1990-an menunjukkan peningkatan dalam bilangan Punan menukar kepada agama Kristian. Ini adalah sebahagiannya disebabkan Punan lebih dan lebih menjadi berpendidikan dan dimodenkan. Pada tahun 2006 hampir separuh Punan kini Kristian, meninggalkan hanya warga tua, kurang berpendidikan masih kekal memerhatikan "Bungan agama.
Punan mempunyai adat pengkebumian yang unik. Pada hari-hari awal mereka tidak mengebumikan golongan bangsawan atau' laja. Sebaliknya mereka membina tiang yang dikenali sebagai kelirieng ketinggian 50 meter untuk meletakkan pemimpin kesayangan mereka. Di Sarawak ia dianggarkan kurang daripada 30 kelirieng berdiri kiri. Punan masih mengamalkan upacara pengebumian menengah, di mana mayat disimpan di rumah panjang mereka untuk sekurang-kurangnya 3-7 hari. Ini adalah sebahagiannya untuk memberi lebih banyak masa untuk saudara-mara jauh untuk memberi penghormatan terakhir mereka kepada si mati.

Sumber:  http://ms.wikipedia.org/wiki/Punan

No comments: