Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

17 November 2014

RAWAT HATI - Masalah Personaliti





Masalah personaliti (multiple personality disorder) yang dipaparkan dalam cerita Dr Jeckyll and Mr Hyde

Manusia mempunyai personaliti yang berbeza beza dan setiap seorang individu mempunyai personaliti yang unik untuk dirinya. Apa yang menjadikan seseorang itu seorang individu ialah personalitinya. Personaliti membawa maksud "gabungan emosi, atitud, dan tingkah laku gerak balas terhadap orang lain. Antara komponen yang membentuk personaliti juga termasuk ciri ciri yang lebih objektif termasuk kebolehan, minat, dan karakter seseorang individu.

Kita akui setiap manusia mempunnyai personaliti yang berbeza, namun, sebahagian manusia mempunyai personaliti yang sangat jauh berbeza daripada orang lain di sekitarnya. Orang ini mempunyai sikap yang janggal, cara berkomunikasi yang aneh dan sebahagiannya mempunyai pemikiran yang aneh. Personaliti aneh ini dikategorikan di dalam masalah psikiatri sebagai 'masalah personaliti @ personality disorder'.
Pernahkah anda berjumpa dengan orang yang selalu lemah semangat, takut untuk bergaul dengan orang lain, tidak banyak bercakap dan sangat takut untuk bercakap di hadapan orang lain terutamanya di hadapan orang yang jarang ditemuinya?

Pernahkah anda berjumpa dengan orang yang selalu mempergunakan orang lain untuk kepentingan dirinya sendiri, pandai memujuk mujuk orang lain, meniggalkan orang itu sekiranya tidak diperlukan, sentiasa mahu dipuji? Itu adalah sebagian contoh sifat orang orang yang mempunyai masalah personaliti schizoid dan masalah personaliti narcissistic (mengikut turutan). Namun, masalah personaliti adalah jauh lebih banyak

Artikel ini hanya akan menerangkan secara umumnya tentang masalah personaliti. Masalah personaliti adalah masalah yang menjejaskan fungsi normal berikut:
  Emosi
  Minat
 Kebolehan
●  Karakter
●  Bagaimana cara seseorang itu memandang dirinya sendiri.

Emosi
Orang yang mempunyai masalah personaliti sebahagiannya mempunyai masalah emosi. Ada yang menjadi cepat marah apabila tidak dipedulikan atau apabila orang lain dipuji puji melibihi dirinya. Ini adalah masalah yang dihadapi dalam individu yang mempunyai penyakit personaliti Histrionic (Histrionic personality disorder). Masalah emosi juga berlaku dalam banyak penyakit personaliti yang lain.

Minat
Sebahagian pesakit personaliti mendapati dirinya kurang berminat dengan perkara yang selalunya diminati oleh orang lain. Walaubagaimanapun bukan semua orang yang kehilangan minat ini mempunyai masalah personaliti contohnya dalam pesakit dementia (nyanyuk).

Perubahan bagaimana seseorang itu memandang dirinya sendiri.

Sebahagian orang yang mempunyai masalah personaliti juga merasakan dirinya sebagai orang lain dan tidak dapat membezakan antara realiti dan fantasi. Ada yang merasakan dirinya adalah seorang raja. Ada pula yang bertukar tukar antara dua personaliti, menjadi individu lain di waktu tertentu. Kisah Dr Jekyll and Mr Hyde mengisahkan tentang cerita seorang doktor yang berubah menjadi orang lain di waktu tertentu.

Sumber: http://www.blog.kesihatanonline.com/


No comments: