Oleh Faudzil Harun
Pelan 2 – Menentukan Matlamat Pretasi
● Kaji matlamat yang telah di tetapkan, samada ia boleh di capai.
● Tentukan apakah hasil yang di harapkan.
● Tentukan apa yang perlu di lakukan.
● Terangkan bagaimana matlamat boleh di capai.
Pelan 3 – Menentukan Jadual dan Tempoh
● Tentukan tempoh yang di tetapkan.
● Tentukan jadual latihan.
● Senaraikan aktiviti mengikut kepentingan.
Pelan 1 – Mentafsir Masalah Prestasi
● Tafsirkan masalah secara bertulis.
● Nyatakan samada masalah itu berkaitan tingkah laku atau kemahiran.
● Tuliskan dengan jelas dan spesifik insiden yang telah berlaku, kelemahan yang perlu
di tingkatkan dan bagaimana masalah di kenal pasti.
● Terangkan apakah standard yang di harapkan.
● Tafsirkan masalah secara bertulis.
● Nyatakan samada masalah itu berkaitan tingkah laku atau kemahiran.
● Tuliskan dengan jelas dan spesifik insiden yang telah berlaku, kelemahan yang perlu
di tingkatkan dan bagaimana masalah di kenal pasti.
● Terangkan apakah standard yang di harapkan.
Pelan 2 – Menentukan Matlamat Pretasi
● Kaji matlamat yang telah di tetapkan, samada ia boleh di capai.
● Tentukan apakah hasil yang di harapkan.
● Tentukan apa yang perlu di lakukan.
● Terangkan bagaimana matlamat boleh di capai.
Pelan 3 – Menentukan Jadual dan Tempoh
● Tentukan tempoh yang di tetapkan.
● Tentukan jadual latihan.
● Senaraikan aktiviti mengikut kepentingan.
Pelan 4 –
Membina Pelan Tindakan
●
Tentukan tugas penyelia dan pekerja untuk membuat kemajuan.
● Tanyakan kepada pekerja jika apa yang di tentukan itu adil dan munasabah?
● Dapatkan maklum balas pekerja berkaitan pelan kemajuan yang di tentukan.
● Tentukan apakah peralatan dan sokongan yang di perlukan.
● Tanyakan kepada pekerja jika apa yang di tentukan itu adil dan munasabah?
● Dapatkan maklum balas pekerja berkaitan pelan kemajuan yang di tentukan.
● Tentukan apakah peralatan dan sokongan yang di perlukan.
Pelan 5 – Menentukan Kaedah Penilaian
●
Tentukan bagaimana penilaian kemajuan akan di lakukan.
● Tentukan jadual perbincangan dan penilaian.
● Tentukan siapa yang akan membuat penilaian.
● Galakkan pekerja membuat penilai diri sendiri dari masa ke semasa.
● Tentukan jadual perbincangan dan penilaian.
● Tentukan siapa yang akan membuat penilaian.
● Galakkan pekerja membuat penilai diri sendiri dari masa ke semasa.
Pelan 6 – Mengkaji Pelan Kemajuan Prestasi
●
Semak pelan kemajuan bersama pekerja.
● Pastikan pekerja dan penyelia memahami kandungan pelan kemajuan.
● Pastikan pekerja dan penyelia memahami kandungan pelan kemajuan.
● Terangkan apakah yang akan berlaku jika
pekerja tidak mencapai kemajuan yang
di harapkan.
● Dapatkan tandatangan pekerja dan penyelia sebagai pengesahan persetujuan dan
kefahaman terhadap pelan tersebut.
di harapkan.
● Dapatkan tandatangan pekerja dan penyelia sebagai pengesahan persetujuan dan
kefahaman terhadap pelan tersebut.
No comments:
Post a Comment