Oleh Faudzil Harun
Tidak mungkin suatu set peraturan disiplin boleh meliputi segala perkara perihal disiplin dalam semua situasi bagi semua jenis industri. Maka peraturan itu haruslah fleksibel untuk industri yang berbeza bergantung kepada jenis pekerjaan dan saiz tenaga kerjanya.
Adalah penting untuk mempamerkan keadilan di dalam peraturan disiplin. Peraturan disiplin jika di sampaikan kepada pekerja secara jelas akan menjadi alat untuk memelihara dan meningkatkan disiplin yang akan menyumbang kepada keharmonian organisasi.
Peraturan disiplin haruslah :
1. Secara bertulis, menggunakan perkataan dan terma yang mudah di fahami.
2. Menjelaskan kepada sesiapa ia terpakai.
3. Menjelaskan prosedur berkaitan peraturan.
4. Menerangkan jenis denda atau hukuman yang boleh di ambil.
5. Menerangkan tahap pegurusan yang memiliki kuasa untuk mengambil tindakan.
6. Mempunyai peruntukkan memberi pekerja maklumat berkaitan aduan atau
tuduhan terhadapnya.
7. Mempunyai peruntukkan hak pekerja untuk mempertahankan diri dari dakwaan
atau tuduhan terhadapnya.
8. Membenarkan penjelasan pekerja di dengari dan menyoal saksi dalam tanya
siasat dalaman.
9. Memberi pekerja hak untuk mengetahui apakah alasan terhadap denda atau
hukuman terhadapnya.
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja mematuhi peraturan
keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang di tetapkan oleh majikan.
Majikan hendaklah memastikan tidak terdapat terma yang pelik atau mengelirukan yang menghalang majikan dari mengambil tindakan disiplin terhadap pekerja.
Contoh 1
● Menyerang orang atasan atau pekerja lain adalah salahlaku.
● Pekerja yang melakukan salahlaku ini akan di berikan amaran bertulis bagi
kesalahan pertama dan amaran terakhir untuk kesalahan kedua.
● Tindakan tegas akan di ambil bagi kesalahan ketiga termasuk pemecatan.
● Kepincangan dalam peraturan ini memberi setiap pekerja peluang untuk
menyerang orang atasan atau pekerja lain sebanyak dua kali.
Contoh 2
● Pekerja bertanggungjawab terhadap keselamatan dirinya sendiri dan orang lain di
tempat kerja.
● Pada hakikatnya, majikan dan wakilnya yang di beri kuasa bertanggungjawab terhadap
keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja yang bekerja di premisnya.
Contoh 3
● Bergaduh di tempat kerja adalah kesalahan yang serius.
● Majikan akan bertindak secara tegas terhadap pergaduhan termasuk memecat semua
pekerja yang terlibat dengan pergaduhan.
● Majikan bertanggungjawab untuk menyiasat insiden pergaduhan dan mengkaji faktor
penyumbang, faktor provokasi serta keadaan yang boleh mengurangkan hukuman
seperti bergaduh untuk mempertahan diri dari serangan.
Pemecatan adalah suatu pilihan, bukan satu kemestian.
Tidak mungkin suatu set peraturan disiplin boleh meliputi segala perkara perihal disiplin dalam semua situasi bagi semua jenis industri. Maka peraturan itu haruslah fleksibel untuk industri yang berbeza bergantung kepada jenis pekerjaan dan saiz tenaga kerjanya.
Adalah penting untuk mempamerkan keadilan di dalam peraturan disiplin. Peraturan disiplin jika di sampaikan kepada pekerja secara jelas akan menjadi alat untuk memelihara dan meningkatkan disiplin yang akan menyumbang kepada keharmonian organisasi.
Peraturan disiplin haruslah :
1. Secara bertulis, menggunakan perkataan dan terma yang mudah di fahami.
2. Menjelaskan kepada sesiapa ia terpakai.
3. Menjelaskan prosedur berkaitan peraturan.
4. Menerangkan jenis denda atau hukuman yang boleh di ambil.
5. Menerangkan tahap pegurusan yang memiliki kuasa untuk mengambil tindakan.
6. Mempunyai peruntukkan memberi pekerja maklumat berkaitan aduan atau
tuduhan terhadapnya.
7. Mempunyai peruntukkan hak pekerja untuk mempertahankan diri dari dakwaan
atau tuduhan terhadapnya.
8. Membenarkan penjelasan pekerja di dengari dan menyoal saksi dalam tanya
siasat dalaman.
9. Memberi pekerja hak untuk mengetahui apakah alasan terhadap denda atau
hukuman terhadapnya.
Kategori Peraturan Disiplin
Disiplin dalam hubungan pekerjaan secara umumnya boleh di kategorikan sebagai :
1. Disiplin Berkaitan Tingkah Laku
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja untuk memperlihatkan tingkah
laku yang munasabah selaras dengan perlakuan norma yang boleh diterima oleh
seluruh warga kerja dan majikan. Dalam perundangan dan kehidupan yang
norma, salahlaku selalunya merujuk kepada perlakuan yang di lakukan secara
Disiplin dalam hubungan pekerjaan secara umumnya boleh di kategorikan sebagai :
1. Disiplin Berkaitan Tingkah Laku
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja untuk memperlihatkan tingkah
laku yang munasabah selaras dengan perlakuan norma yang boleh diterima oleh
seluruh warga kerja dan majikan. Dalam perundangan dan kehidupan yang
norma, salahlaku selalunya merujuk kepada perlakuan yang di lakukan secara
sukarela untuk tujuan yang salah. Perlakuan yang bertentangan dengan
tanggungjawab melaksanakan tugas juga di anggap sebagai salahlaku.
2. Disiplin Berkaitan Tugas
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja seperti yang tertera dalam
kontrak perkhidmatannya untuk :
● Hadir untuk bekerja pada hari dan waktu yang telah di tetapkan oleh majikan.
● Memberikan perkhidmatan yang jujur
● Menggunakan kemahiran yang di miliki dalam perlaksanaan tugas.
● Patuh kepada semua arahan yang di berikan oleh majikan atau wakilnya.
3. Disiplin Berkaitan Moral
Perlakuan tidak bermoral atau yang menjejaskan moral yang di lakukan untuk
tujuan yang salah. Perlakuan tidak bermoral di luar waktu kerja atau di luar premis
majikan yang menjejaskan kepentingan majikan juga di anggap sebagai salahlaku.
4. Disiplin Berkaitan Penginapan yang disediakan Majikan
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja untuk mematuhi peraturan
berkaitan penginapan yang di sediakan oleh majikan. Secara amnya, peraturan
berkaitan penginapan boleh meliputi :
4.1 Larangan gangguan keselesaan penghuni lain dan jiran.
4.2 Larangan merosakkan harta benda majikan.
4.3 Larangan minum minuman keras.
4.4 Larangan memasukkan dadah ke dalam badan.
4.5 Larangan memelihara binatang.
4.6 Larangan berniaga.
4.7 Larangan menganjurkan perhimpunan.
dan lain-lain perkara yang ditentukan majikan.
5.
Disiplin Berkaitan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaantanggungjawab melaksanakan tugas juga di anggap sebagai salahlaku.
2. Disiplin Berkaitan Tugas
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja seperti yang tertera dalam
kontrak perkhidmatannya untuk :
● Hadir untuk bekerja pada hari dan waktu yang telah di tetapkan oleh majikan.
● Memberikan perkhidmatan yang jujur
● Menggunakan kemahiran yang di miliki dalam perlaksanaan tugas.
● Patuh kepada semua arahan yang di berikan oleh majikan atau wakilnya.
3. Disiplin Berkaitan Moral
Perlakuan tidak bermoral atau yang menjejaskan moral yang di lakukan untuk
tujuan yang salah. Perlakuan tidak bermoral di luar waktu kerja atau di luar premis
majikan yang menjejaskan kepentingan majikan juga di anggap sebagai salahlaku.
4. Disiplin Berkaitan Penginapan yang disediakan Majikan
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja untuk mematuhi peraturan
berkaitan penginapan yang di sediakan oleh majikan. Secara amnya, peraturan
berkaitan penginapan boleh meliputi :
4.1 Larangan gangguan keselesaan penghuni lain dan jiran.
4.2 Larangan merosakkan harta benda majikan.
4.3 Larangan minum minuman keras.
4.4 Larangan memasukkan dadah ke dalam badan.
4.5 Larangan memelihara binatang.
4.6 Larangan berniaga.
4.7 Larangan menganjurkan perhimpunan.
dan lain-lain perkara yang ditentukan majikan.
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja mematuhi peraturan
keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang di tetapkan oleh majikan.
Kepincangan Dalam Peraturan Disiplin
Majikan hendaklah memastikan tidak terdapat terma yang pelik atau mengelirukan yang menghalang majikan dari mengambil tindakan disiplin terhadap pekerja.
Contoh 1
● Menyerang orang atasan atau pekerja lain adalah salahlaku.
● Pekerja yang melakukan salahlaku ini akan di berikan amaran bertulis bagi
kesalahan pertama dan amaran terakhir untuk kesalahan kedua.
● Tindakan tegas akan di ambil bagi kesalahan ketiga termasuk pemecatan.
● Kepincangan dalam peraturan ini memberi setiap pekerja peluang untuk
menyerang orang atasan atau pekerja lain sebanyak dua kali.
Contoh 2
● Pekerja bertanggungjawab terhadap keselamatan dirinya sendiri dan orang lain di
tempat kerja.
● Pada hakikatnya, majikan dan wakilnya yang di beri kuasa bertanggungjawab terhadap
keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja yang bekerja di premisnya.
Contoh 3
● Bergaduh di tempat kerja adalah kesalahan yang serius.
● Majikan akan bertindak secara tegas terhadap pergaduhan termasuk memecat semua
pekerja yang terlibat dengan pergaduhan.
● Majikan bertanggungjawab untuk menyiasat insiden pergaduhan dan mengkaji faktor
penyumbang, faktor provokasi serta keadaan yang boleh mengurangkan hukuman
seperti bergaduh untuk mempertahan diri dari serangan.
Pemecatan adalah suatu pilihan, bukan satu kemestian.
No comments:
Post a Comment