Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

15 October 2014

KUMPULAN MANUSIA - Bukitan






Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Bukitan (juga dikenali sebagai Baketan) adalah suku kecil yang tinggal di negeri Sarawak, Malaysia Timur. Mereka yang ditemui di bahagian Bintulu. Tidak ramai orang-orang ini dibiarkan disebabkan perkahwinan campur dengan suku-suku lain.

Asal-usul mereka adalah dari Palin, Kalimantan. Mereka berpindah ke Sarawak melalui Lubok Antu dan menetap di sana untuk beberapa tahun (legenda ia adalah untuk kira-kira beberapa ratus tahun). Kemudian, datang Iban Rompakan dari Kapuas (di Kalimantan), satu suku memburu kepala yang berkuasa pada masa itu, menyerang mereka dan mengejar mereka keluar dari tanah air mereka.

Mereka melarikan diri ke Saribas yang adalah apa yang kini berada di Bahagian Betong. Di sana, mereka menetap dan membina komuniti mereka. Dalam tahun-tahun, mereka bersama-wujud dengan Iban, selepas damai dimeterai oleh perkahwinan anak perempuan pemimpin mereka Entinggi untuk anak Iban ketua Tindin. Selepas bertahun-tahun, kerana beberapa salah faham, peperangan tercetus dengan Iban dan mereka hilang. Mereka sekali lagi melarikan diri ke pelbagai tempat sebelum menetap di Sg. Merit, Bintulu dan sekitarnya sehingga ke hari ini.

Bukti kewujudan Bukitan boleh didapati di kawasan-kawasan seperti Saribas (Paku, Layar dan Rimbas) dan Lubok Antu dalam bentuk tanah perkuburan, nama tempat dan dusun purba
BukitanKandungan
Jumlah Penduduk410
BahasaBukitan
Hubungan rapat etnikUkit, Sian, Kejaman, Sekapan and Lahanan
Kawasan penduduk yang ketaraKalimantan Dan Malaysia Timur
AgamaKristian dan Animisme

Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Bukitan


No comments: