Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

18 September 2014

PRODUK BAKERI - Adakah Semua Produk Bakeri Di Malaysia Halal?






Kali ini saya ingin berkonsi persoalan penting dalam isu makanan halal.

Baru-bari ini sewaktu berada di sebuah pasaraya, saya memerhatikan ramai orang Islam membeli produk bakeri di sebuah kedai bakeri yang dimiliki orang yang bukan beragama Islam.

Terlintas difiran saya adakah semua Produk Bakeri Di Malaysia Halal?

Untuk kepastian, saya masuk ke dalam kedai bakeri itu dan bertanya kepada pekerja yang berbangsa Melayu adakah kedai bakeri itu memiliki Pensijilan Halal?


Pekerja itu berkata "tak tahu" dan bertanya kepada pekerja lain yang berbangsa "Bangladesh."

Pekerja Bangla itu memberitahu saya "Jangan Takut Sini Barang Semua Halal".

Lalu saya meneliti kota pembungkus kek dan dapati "Tiada Logo Halal."



Di sekeliling kedai tiada Sijil Halal di pamerkan dan tiada logo halal di material pembungkusan.

Lalu saya mendekati beberapa orang Islam yang keluar dari kedai bakeri itu. 


Setelah meminta kebenaran, saya bertanya kepada mereka adakah mereka tahu sama ada produk yang mereka beli itu halal? dan bagaimana mereka pasti setiap produk menggunakan bahan yang dipastikan halal?


Apa Reaksi Mereka?

1.   Ada yang hanya tersenyum dan terus beredar.
2.   Ada yang menunjukkan ekspresi muka sinis dan berlalu.
3.   Ada yang berkata "mana kami tahu?"
4.   Ada yang berkata "semua produk bakeri di Malaysia pasti halal"
5.   Ada yang berkata itu kerja JAKIM.
6.   Ada yang berkata "Alah, kira halal jer lah."
7.   Ada yang bertanya saya "produk ni tak halal ke?"

8.   Ada yang hanya berkata "Alamak"

Selepas itu saya keluar dari kedai itu dan berlalu. Dalam perjalanan pulang banyak perkara bermain dalam fikiran saya.

Saya tertanya-tanya adakah mentega, cheese, overlette, gelatin, sausage dan lain-lain ingridien yang digunakan itu halal?

Di rumah, saya meneliti beberapa artikel di internet dan saya menjumpai beberapa artikel seperti berikut:


1.   Sumber dari: 
      http://halalbakeryproduct.blogspot.com/

Mencari yang HALAL

Sudah terlalu lama blog ni x dikemaskini. Mohon maaf pada yang mengikuti. Pelbagai isu tentang makanan halal telah timbul baru2 ini. Antaranya isu mentega jenama Golden Churn yang akhirnya telah disahkan TIDAK HALAL oleh Pihak JAKIM (klik untuk baca), kerana mengandungi DNA babi. Macamana dengan pengguna2 yang pernah menggunakan butter jenis ini dalam makanan/produk mereka? Tukar sajelah dengan jenama lain yang banyak terdapat di pasaran tu. Ada juga yang komplen, kalo tukar jenama lain, rasa kek atau biskut yang dibuat akan jadi x sedap. Tapi sanggupkah anda memberi anak2/keluarga/rakan2/pelanggan anda makanan yang tidak halal. Fikir2kan la, sebab selalunya yang terlalu sedap ni, boleh memudaratkan. Contohnya, makanan yang manis, berlemak memang sedap tapi tidak elok pada kesihatan.

Satu lagi sikap orang2 kita ni, terlalu senang nak percaya pada berita2 atau isu2 yang disebarkan melalui laman web sosial mcm di FB atau yang diforwardkan melalui email2. Bila dapat je sesuatu link yang mengatakan produk ni haram la, produk tu ada DNA babi la, terus je nak share dan forward pada orang lain tanpa memastikan kesahihan sesuatu isu tu. Sepatutnya sebagai rakyat Malaysia yang bijak kita mesti tahu mana sumber yang sahih dan mana sumber yang tidak dengan mengenalpasti badan/kementerian atau pihak yang sepatutnya atau yang berhak untuk mengeluarkan kenyatan tersebut. Sebagai contoh, isu yang berkaitan dengan Halal/Haram sepatutnya dirujuk terus pada pihak JAKIM. JAKIM merupakan pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan sijil Halal yang sah. Sekiranya ada sebarang keraguan, klik saja laman Portal Rasmi Halal Malaysia. Di laman web ini, terdapat pelbagai info yang sangat berguna pada pengguna2 muslim.

Ada juga komen2 di ruangan chat blog ini yang meminta list pembekal bahan bakeri Halal yang terdapat di Malaysia. Mohon maaf sebab lambat respon sebab agak sibuk dan tidak sempat untuk update blog ini.  Hakikatnya (sepanjang pengetahuan saya) tiada satu pun kedai bakeri di Malaysia ni, yang dapat membekalkan 100% bahan bakeri yang halal. Ini kerana kebanyakan bahan mentah di kedai bakeri adalah dipek semula dari produk kilang yang tidak ada sijil halal ataupun diimport dari luar negara (negara China, Amerika). Jadi peranan kita sebagai pembeli/pengguna, kita mesti bertanya tentang status halal sesuatu produk itu. kalau boleh, minta dengan peniaga itu sijil halal yang dikeluarkan oleh kilang. Kalau semua pengguna bertindak begitu, mesti peniaga kedai2 bakeri ni akan lebih sensitif pada kepentingan produk Halal. Antara produk yang biasanya dipek atau dibotol semula adalah seperti shortening, krimwell, marjerin, produk tepung, pewarna, perisa, pre-mix product (cth: tpg mufin segera) dan jem/ fruit filling. Produk yang disenaraikan diatas adalah antara produk yang boleh diragui status Halal nya sekiranya tiada sebarang sijil Halal yang dikeluarkan. Ini kerana kebanyakan produk di atas adalah berasaskan lemak (mungkin ada lemak babi) dan berkemungkinan dicampur dengan alkohol (cth: pewarna, perisa, filling). Sebenarnya terdapat pilihan untuk pengguna2 islam. Selain mendapatkan bahan mentah di kedai bakeri, banyak juga boleh diperolehi di pasaraya seperti produk Nona. Kebanyakan produk keluaran nona mempunyai cop halal dan produk yang dikeluarkan juga pelbagai. Banyak lagi produk keluaran Malaysia yang mempunyai cop halal dari Jakim. Walaubagaimanapun, untuk kesahihan/tarikh luput sijil halal produk, sila periksa di laman web halal malaysia.

Untuk yang bertanya, sekiranya saya ada maklumat berkenaan dengan kedai2 bakeri yang ada menjual produk yang halal, akan saya paparkan.

1.   Sumber dari:   
      http://halalbakeryproduct.blogspot.com/

BACA LABEL....rajin2kan diri

Apa ada pada label makanan. Macam2 ader. Kalo beli produk makanan, saya memang suka belek, terutamanya kalo ada produk baru kat pasaran. Samada perasan atau tak, label di pembungkus makanan tu boleh memberikan pelbagai maklumat penting. Jadi, jika kita rajin baca label barulah kita tahu, apa yang kita suap dalam mulut kita. Antara yang terkandung dalam label makanan  adalah seperti berikut:

- Ramuan/ingredients
adakah sumber bahan mentahnya halal atau dinyatakan dari sumber tumbuhan? adakah dinyatakan penambahan sebarang aditif yang dibenarkan.

- Maklumat pemakanan/ Nutrition fact
dari segi kesihatan, adakah kalori yang terdapat dalam makanan itu bersesuaian dengan kadar penggunaan tenaga anda.? Tinggi lemak? Tinggi gula?

- Berat bersih/ Net weight

- Penyediaan/Preparation
  macamana nak makan, kena goreng dulu ke? from freezer to oven?

- Penyimpanan/Storage
  ayat standard....simpan di tempat kering dan sejuk

- Dikilangkan oleh/Manufactured by

- Tarikh luput/expired date

- dan......yang paling penting LOGO HALAL (ada ke tak?)

Bila dah nampak logo halal tu, cek betul2. adakah logo halal tu dikeluarkan oleh JAKIM atau pun dikeluarkan oleh negara yang diiktiraf oleh JAKIM. Kalau xde, carik la yang ada.


3.   Sumber dari: www.halalgelatine.com


YOU ARE... WHAT YOU...EAT!

They ask thee what is lawful to them (as food). Say: lawful unto you are (all) things good and pure: and what ye have taught your trained hunting animals (to catch) in the manner directed to you by Allah. eat what they catch for you, but pronounce the name of Allah over it: and fear Allah. for Allah is swift in taking account.
~ Surah 5 - Al Maidah : Verse 4 ~

FOOD is the first thing you have to be worried about. This is why we are creating the awareness among all the muslims around the world.
The prophet S.A.W said "YOU ARE WHAT YOU EAT"and with that we leave you to think hard and look inside among yourselves!

BE ALERT...choose...HALAL!

"He hath only forbidden you dead meat, and blood, and the flesh of swine, andthat on which any other name hath been invoked besides that of Allah. But if one is forced by necessity, without wilful disobedience, nor transgressing due limits,- then is he guiltless. For Allah is Oft-forgiving Most Merciful."
~ Surah 2 - Al Baqarah : Verse 173 ~

Halal gelatin (US spelling) or halal gelatine (British spelling) is the number one topic of the world. The talk of the town. The worry of the muslim community! We are here, to settle this health crisis by understanding it better, know better and to choose the right path. As we go through our acquaintance, we will provide you with as much information as we can.Insya-ALLAH.

The Arabic word (Halal) means lawful or permitted. In the Holy Qu'ran, Allah commands Muslims and all of mankind to eat of the Halal things. Basically, Allah Al Mighty knows what is best for us to eat. And normally all the halal food are very clean and safe from any desease. Unlike non-halal which you can always find some interesting facts relating to sickness.

The opposite of Halal is Haram, which means unlawful or prohibited. Halal and Haram are in fact universal terms that apply to all facets of life. As far as food is concerned, the Qur'an makes it clear as to what is Halal and Haram, read it here verses in the Al-Qur'an.

The following products are definitely Halal:

●  Milk (from cows, sheep, camels, and goats)
●  Honey
●  Fish
●  Plants which are not intoxicant
●  Fresh or naturally frozen vegetables
●  Fresh or dried fruits
●  Legumes & nuts like peanuts, cashew nuts, hazel nuts, walnuts
●  Grains such as wheat, rice, rye, barley, oat, etc.

Basically, all food is Halal except for the following:

●  Meat from swine - pork, ham
●  Pork-based products and by-products - sausages, gelatine etc
●  Animals improperly slaughtered, or already dead before
    slaughtering is due to take place
●  Animals killed in the name of anyone other than Allah
    (for example, by anyone other than a Jew, Christian or Muslim, or
    as part of a pagan sacrifice)
●  Intoxicants
●  Blood and blood by-products
●  Foods contaminated with any of the above products
●  Most of the desserts use non Halal Gelatine that comes from pigs.

About other animals such as cows, goats, deer, chickens, ducks, game birds, etc., are only Halal if they are slaughtered according to Islamic Law, called Zabihah in Arabic.

The word gelatine (also called gelatin) is taken from the Latin "gelatus," which means stiff or frozen. Gelatine is basically a processed and refined animal protein, derived from bones, hides and collagenous connective tissues. It has a variety of industrial applications especially those related to food processing, pharmaceuticals, cosmetics & toiletries, photography, printing and many more.

Gelatine have a very unique nature and this substance function is to be an agent for :-

●  Stabilising & binding
●  Thickening & platicizing
●  Emusification & foaming

For example, the gelatine's are suitable for gelling, thickening and stabilising dishes and gives them their creamy consistency. It plays a major role in the modern food industry.

For the Muslims community, availability of HALAL GELATIN is a very sensitive issue to ensure the consumption of genuinely Halal quality products.

The process
Gelatine is obtained by boiling the skin, tendons, and ligaments of animals. After the process known as hydrolysis, it contains protein, collagen (a primary component of joints and cartilage), and various amino acids.

It’s the ingredients for providing support for :-

●  Soft candies such as Gummi Bears
●  Delicious desserts such as cheesecake, Ice cream, chocolates
●  Fruits juices
●  Daily salads with some sauces
●  Frozen drinks
●  Functionality

Gelatine is primarily used as a gelling agent [319] forming transparent elastic thermoreversible gels on cooling below about 35°C, which dissolve at low temperature to give 'melt in the mouth' products with useful flavour-release.

When talking about lawful food and drink in Islam, there are two words that always come up, Halal and Haram. The opposite of Halal is Haram, which means unlawful or prohibited as written clearly in the Qur'an. So, ever wonder about what you eat whether it’s halal or not?

Sometimes, it’s much easier if we just choose to eat only fish, right? Because it’s halal and you don’t have to worry about anything else. But for how long? After a day or two, you start looking for chicken, beef etc… Then you start to wonder again, whether it’s slaughtered in syari’ah way or not?, follow the Islamic law? Somehow, your mind will still be full of curiosity.

What about desserts? Ever wonder whether it’s halal or not? I must say this, 90% of ingredients in any desserts, used GELATINE. And most of the gelatines are made from pigs and if it’s from a cow, it is unsure whether it’s been slaughtered according to Islamic law/syariah that called Zabihah, which I mentioned earlier.


Sebagai rumusan, belilah dan makanlah dari produk yang sudah pasti halal kerana kita sendiri yang bertanggungjawab kepada apa yang kita makan dan apa yang kita beri makan kepada keluarga kita.

Artikel ini saya tulis bertujuan sebagai peringatan kepada diri saya sendiri dan seluruh umat Islan di Malaysia.



No comments: