Yap Ah Loy
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas
Yap Ah Loy (juga dikenali sebagai Yap Tet Loy dan Yap Mao Lan) (14 Mac 1837 - 15 April 1885) merupakan Kapitan Cina ketiga dan pengasas kota Kuala Lumpur.
Beliau telah memacu kota dari sebuah pusat
perlombongan kepada ibu kota Malaysia.
Hari ini sempena memperingati beliau, sebuah jalan
diabadikan sebagai Jalan Yap Ah Loy di tengah-tengah kawasan Chinatown di Kuala Lumpur.
Kehidupan
Awal
Beliau
dilahirkan di Wilayah Guangdong di selatan Negara China. Ibubapanya menetap
di kampung Tan Shui di daerah Kwai Yap. Beliau juga merupakan keturunan Hakka.
Yap Ah Loy meninggalkan China melalui Macau untuk ke Malaya
pada 1854 pada
umur 17 tahun dan mendapati Malaya sangat berbeza dari China. Malaya pada ketika
itu dikenali sebagai negara emas dan bijih timah. Beliau pada mulanya tinggal
di Durian Tunggal dan kemudiannya menumpang
di rumah pak ciknya di Kesang.
Pada
mulanya, dia gagal menyara diri dan telah membuat keputusan untuk kembali ke
China. Ketika kapalnya berlabuh di tengah perjalanan, kerana terdesak kerana
tak ingin kembali dengan tangan kosong, dia telah mencuba nasib di meja judi.
nasib tak menyebelahinya dan dia kehilangan semua duit yang dia ada. kerana
terlalu malu untuk balik setelah gagal, dia mengambil keputusan untuk mencuba
lagi sekali lalu beliau pun ke Lukut.
Di
Lukut, Yap Ah Loy berkerja sebagai tukang masak dan kemudiannya penternak babi.
Kemudiannya dia berpindah ke Sungai Ujong.
Dia bernasib baik dapat tinggal dengan Liu Ngim Kong, ketua panglima atau orang
kanan kepada Kapitan Shin. 1860, berlakunya perang Sungai Ujong dimana Kapitan
Shin telah terbunuh. Yap Ah Loy sendiri hampir mati akibat perang itu.
Kapitan Yap Ah Shak kemudiannya memberi kata
putus untuk melantik Yap Ah Loy sebagai kapitan Sungai Ujong.
Dalam
enam atau tujuh tahun, Yap Ah Loy bertukar menjadi seorang yang tegas dan lebih
arif dalam perniagaan. Dia ketika itu sangat berbeza dari dirinya ketika mula
tiba di Malaya. Yap Ah Loy pergi ke Kuala Lumpur atas permintaan Liu Ngim Kong
yang ketika itu telah menjadi orang kanan Kapitan Hiu Siew. Liu Ngim Kong dan Yap Ah Loy
sangat rapat. Apabila Liu Ngim Kong menjadi kapitan kedua Kuala Lumpur, dia
memilih Ah Loy untuk menjadi pemangkunya.
Peranannya
dalam pembangunan Kuala Lumpur
Pada
tahun 1881, kota Kuala Lumpur telah musnah menyeluruh akibat kejadian
kebakaran, kerugian dianggar mencecahi $100,000. Kapitan Yap Ah Loy membeli
hartanah di sekeping tanah desa pinggiran Kuala Lumpur yang kini dikenali Brickfields dan
menyaran penghasilan batu-bata dijalankan serta merta untuk membina balik Kuala
Lumpur dengan batu-bata dan ubin untuk menggantikan rumah atap daun yang telah
musnah kebakaran. Secara tidak langsung, Brickfields telah diasaskan Kapitan.
Beliau juga meminjam wang dan memberitahu Residen Selangor Sir Frank
Swettenham tentang hasratnya membelanja sebanyak $20,000 untuk
pembinaan jalan raya serentak yang kini merupakan arteri utama kota KL.
Antaranya, Jalan Ampang, Jalan Pudu, Jalan Petaling. Selepas itu, Kuala Lumpur telah
dinamakan ibukota negeri Selangor, dan seterusnya ibu kota Negeri-negeri Melayu Bersekutu.
Di
samping itu, perkilangan ubi kayu dibangunkan di Jalan
Petaling. Sultan Selangor Sultan Abdul Samad mempunyai kepentingan
dalam projek tersebut. Kapitan telah menegakkan keadilan batasan dengan
mengekalkan undang-undang dan ketenteraman melalui bantuan geng Hai San dan
polis tempatan. Kapitan Yap Ah Loy telah membina sekolah pertama di Kuala
Lumpur dan sebuah. Beliau juga antara pengasas utama sekolah elit Victoria Institution di Jalan Shaw,
Kuala Lumpur.
Senarai
Kapitan Cina Kuala Lumpur
·
1858-1861:
Kapitan Hiu Siew
·
1862-1868:
Kapitan Liu Ngim Kong
·
1868-1885:
Kapitan Yap Ah Loy
·
1885-1889:
Kapitan Yap Ah Shak
·
1889-1902:
Kapitan Yap Kwan Seng
Selepas kematian Yap Kwan-Seng pada 1902, gelaran Kapitan Cina telah dihapuskan.
No comments:
Post a Comment