Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

20 August 2014

SAYA TIDAK TERKEJUT - 3 Pekerja Maut Di Hempap Blok Konkrit Landasan MRT









Satu blok konkrit landasan MRT yang terlepas daripada slot dan jatuh di bekas tapak RRI.


SAYA TIDAK TERKEJUT

  Kemalangan maut ditapak pembinaan MRT di
     Kota Damansara.
  3 maut akibat terperangkap di bawah timbunan konkrit.
  Kerja tidak mengikut Prosedur Kerja Selamat (S.O.P).


Saya tidak terkejut dengan berita kemalangan ini kerana telah melihat sendiri banyak situasi pekerja projek MRT bekerja tanpa menghiraukan "S.O.P." malah pernah berpengalaman terlibat dengan kemalangan nyaris di kawasan projek MRT.


APA YANG PERNAH SAYA LIHAT?

Saya kerap melalui dan memerhatikan pekerja projek MRT di sepanjang laluan Tol Batu 9, Cheras - Persimpangan Batu 10, Cheras - Persimpangan Bandar Mahkota Cheras - Kawasan Rehat Bukit Dukung, Jalan Cheras. Saya melihat perkara berikut:

1.   Bas yang menghantar pekerja asing ke tapak projek kerap
      menurunkan pekerja di persimpangan lampu isyarat Bandar
      Mahkota Cheras/Bandar Tun Hussein Onn.

2.   Pekerja turun dari bas secara tergesa-gesa ketika lampu isyarat
      berwarna merah dan akan melintas persimpangan semasa
      kenderaan sedang bergerak di laluan lain.

3.   Pekerja meletak dan mengutip kun pembahagi jalan secara
      berseorangan dan kadangkala lebih dari seorang tetapi tiada
      pengawasan dan kawalan lalu-lintas di lakukan bagi mencegah
      kemalangan yang boleh berlaku (rempuhan oleh kenderaan yang
      sedang bergerak laju).

4.   Pekerja asing di projek MRT yang mengawal lalu-lintas
      menggunakan isyarat tapak tangan untuk mengawal lalu-lintas
      di laluan berhampiran persimpangan Jalan Cheras - Jalan Hulu
      Langat dan Laluan di hadapan Masjid Qariah - 
Kompleks Penghulu
      Batu 10 Cheras. Perkara yang sama 
kerap berlaku berhampiran
      KPJ Kajang.

5.   Pengawal lalu-lintas berlindung di bawah payung besar yang
      di letakkan di tepi tapak kawalan yang penglihatan kepada
      lalu-lintas terlindung.

6.   Pekerja pengawal lalu-lintas berkomunikasi dengan cara
      menjerit diantara satu sama lain tanpa menggunakan alat
      radio komunikasi.

7.   Sereing kali pengawal lalu-lintas tidak kelihatan di waktu lewat
      malam.

8.   Pekerja kawalan berdiri di tengah jalan memberhentikan
      kenderaan yang sedang bergerak bagi memberi laluan kepada lori
      yang masuk-keluar di tapak projek.

9.   Pekerja memakai pakaian yang longgar semasa bekerja.

10. Pekerja tidak memakai topi keselamatan dengan kemas
      (sekadar meletakkan diatas kepala).

11. Tiada pengawasan di laluan kenderaan awam.

Situasi-situasi di atas memberi gambaran kegagalan pihak pengurusan menguruskan, melatih, menyelia dan mengawasi pengurusan keselamatan di tapak projek.

Orang awam pun boleh melihat kelemahan yang ketara, tidak kah pihak pengurusan projek mengesan kelemahan-kelemahan itu?

Kemalangan tidak berlaku dengan sendirinya. Ia berlaku kerana pelbagai penyebab (“Multiple Causation”).

Kerap kali pekerja dipersalahkan setelah kemalangan di tempat kerja berlaku. Pihak majikan dan pengurusan sering menunding jari kepada pekerja dengan alas an pekerja tidak mematuhi prosedur kerja selamat.

Persoalan sebenar adalah siapa yang bertanggungjawab memastikan pekerja diberikan latihan, informasi dan arahan yang betul, jelas dan spesifik?

Selalunya penguatkuasaan prosedur kerja selamat dipraktikan diperingkat awal projek, namun banyak pihak akan membiarkan pekerja bekerja tanpa pengawasan yang betul kerana beranggapan pekerja telah biasa dengan prosedur yang sedia ada.

Dalam teori “Multiple Causation”, beberapa faktor penyumbang bergabung mengakibatkan kemalangan berlaku.

Dalam siasatan kemalangan, bukan hanya prosedur kerja selamat harus disiasat, ia harus melibatkan antara lainnya:

1.   Kelemahan Kawalan oleh Pihak Pengurusan.
        Komitmen pengurusan
     
  Perancangan program keselamatan dan kesihatan
     
  Penganjuran program keselamatan dan kesihatan
     
  Menerajui program keselamatan dan kesihatan
     
  Pengecaman hazard
     
  Penilaian risiko
     
  Mengawal risiko

2.   Penyebab Asas
     
  Kekurangan pengetahuan
     
  Ketiadaan kompitensi
     
  Kemahiran spesifik
     
  Tahap kesihatan
     
  Prosedur kerja selamat
     
  Penyenggaraan
     
  Latihan, informasi dan arahan yang betul
     
  Pengawasan kerja yang betul

3.   Penyebab Langsung
     
  Keadaan tidak selamat
     
  Tindakan tidak selamat


Siasatan kemalangan harus mengenalpasti seberapa banyak penyebab yang jelas dan faktor penyumbang kepada kemalangan yang berlaku.

Saya yakin segala perancangan, prosedur dan usaha untuk mencegah kemalangan di tapak projek telah sedia ada, namun "Kegagalan Pasukan Pengurusan Projek" telah mengakibatkan kematian, kerosakan dan kerugian kepada banyak pihak.

Saya berharap pihak pengurusan tertinggi MRT Corporation mengambil tindakan tegas kecuaian tercela pekerjanya termasuk pengurus, dan penyelia projek. 

Saya juga berharap pihak berkuasa, JKKP memberikan perhatian lebih serius kepada tragedi ini.

Faudzil Harun


No comments: