Satu blok konkrit landasan MRT yang terlepas daripada slot dan jatuh di bekas tapak RRI.
SAYA TIDAK
TERKEJUT
● Kemalangan maut ditapak pembinaan MRT di
Kota Damansara.
● 3 maut akibat terperangkap di bawah timbunan konkrit.
● Kerja tidak mengikut Prosedur Kerja Selamat (S.O.P).
Saya tidak terkejut dengan berita kemalangan ini kerana telah melihat sendiri banyak situasi pekerja projek MRT bekerja tanpa menghiraukan "S.O.P." malah pernah berpengalaman terlibat dengan kemalangan nyaris di kawasan projek MRT.
APA YANG PERNAH SAYA LIHAT?
● Kemalangan maut ditapak pembinaan MRT di
Kota Damansara.
● 3 maut akibat terperangkap di bawah timbunan konkrit.
● Kerja tidak mengikut Prosedur Kerja Selamat (S.O.P).
Saya tidak terkejut dengan berita kemalangan ini kerana telah melihat sendiri banyak situasi pekerja projek MRT bekerja tanpa menghiraukan "S.O.P." malah pernah berpengalaman terlibat dengan kemalangan nyaris di kawasan projek MRT.
APA YANG PERNAH SAYA LIHAT?
Saya kerap melalui dan memerhatikan pekerja projek MRT di
sepanjang laluan Tol Batu 9, Cheras - Persimpangan Batu 10, Cheras -
Persimpangan Bandar Mahkota Cheras - Kawasan Rehat Bukit Dukung, Jalan Cheras.
Saya melihat perkara berikut:
1. Bas yang menghantar pekerja asing ke tapak projek kerap
menurunkan pekerja di persimpangan lampu isyarat Bandar
Mahkota Cheras/Bandar Tun Hussein Onn.
1. Bas yang menghantar pekerja asing ke tapak projek kerap
menurunkan pekerja di persimpangan lampu isyarat Bandar
Mahkota Cheras/Bandar Tun Hussein Onn.
2. Pekerja turun dari bas secara tergesa-gesa ketika
lampu isyarat
berwarna merah dan akan melintas persimpangan semasa
kenderaan sedang bergerak di laluan lain.
berwarna merah dan akan melintas persimpangan semasa
kenderaan sedang bergerak di laluan lain.
3. Pekerja meletak dan mengutip kun pembahagi jalan
secara
berseorangan dan kadangkala lebih dari seorang tetapi tiada
pengawasan dan kawalan lalu-lintas di lakukan bagi mencegah
kemalangan yang boleh berlaku (rempuhan oleh kenderaan yang
sedang bergerak laju).
berseorangan dan kadangkala lebih dari seorang tetapi tiada
pengawasan dan kawalan lalu-lintas di lakukan bagi mencegah
kemalangan yang boleh berlaku (rempuhan oleh kenderaan yang
sedang bergerak laju).
4. Pekerja asing di projek MRT yang mengawal
lalu-lintas
menggunakan isyarat tapak tangan untuk mengawal lalu-lintas
di laluan berhampiran persimpangan Jalan Cheras - Jalan Hulu
Langat dan Laluan di hadapan Masjid Qariah - Kompleks Penghulu
Batu 10 Cheras. Perkara yang sama kerap berlaku berhampiran
KPJ Kajang.
menggunakan isyarat tapak tangan untuk mengawal lalu-lintas
di laluan berhampiran persimpangan Jalan Cheras - Jalan Hulu
Langat dan Laluan di hadapan Masjid Qariah - Kompleks Penghulu
Batu 10 Cheras. Perkara yang sama kerap berlaku berhampiran
KPJ Kajang.
5. Pengawal lalu-lintas berlindung di bawah payung
besar yang
di letakkan di tepi tapak kawalan yang penglihatan kepada
lalu-lintas terlindung.
di letakkan di tepi tapak kawalan yang penglihatan kepada
lalu-lintas terlindung.
6. Pekerja pengawal lalu-lintas berkomunikasi dengan
cara
menjerit diantara satu sama lain tanpa menggunakan alat
radio komunikasi.
menjerit diantara satu sama lain tanpa menggunakan alat
radio komunikasi.
7. Sereing kali pengawal lalu-lintas tidak kelihatan di waktu lewat
malam.
malam.
8. Pekerja kawalan berdiri di tengah jalan
memberhentikan
kenderaan yang sedang bergerak bagi memberi laluan kepada lori
yang masuk-keluar di tapak projek.
kenderaan yang sedang bergerak bagi memberi laluan kepada lori
yang masuk-keluar di tapak projek.
9. Pekerja memakai
pakaian yang longgar semasa bekerja.
10. Pekerja tidak memakai topi keselamatan dengan kemas
(sekadar
meletakkan diatas kepala).
11. Tiada pengawasan di laluan kenderaan awam.
Situasi-situasi di atas memberi gambaran kegagalan pihak
pengurusan menguruskan, melatih, menyelia dan mengawasi pengurusan keselamatan
di tapak projek.
Orang awam pun boleh melihat kelemahan yang ketara, tidak kah pihak pengurusan projek mengesan kelemahan-kelemahan itu?
Orang awam pun boleh melihat kelemahan yang ketara, tidak kah pihak pengurusan projek mengesan kelemahan-kelemahan itu?
Kemalangan tidak berlaku dengan sendirinya. Ia berlaku
kerana pelbagai penyebab (“Multiple Causation”).
Kerap kali pekerja dipersalahkan setelah kemalangan di
tempat kerja berlaku. Pihak majikan dan pengurusan sering menunding jari kepada
pekerja dengan alas an pekerja tidak mematuhi prosedur kerja selamat.
Persoalan sebenar adalah siapa yang bertanggungjawab
memastikan pekerja diberikan latihan, informasi dan arahan yang betul, jelas
dan spesifik?
Selalunya penguatkuasaan prosedur kerja selamat dipraktikan
diperingkat awal projek, namun banyak pihak akan membiarkan pekerja bekerja
tanpa pengawasan yang betul kerana beranggapan pekerja telah biasa dengan
prosedur yang sedia ada.
Dalam teori “Multiple Causation”, beberapa faktor penyumbang bergabung
mengakibatkan kemalangan berlaku.
Dalam siasatan
kemalangan, bukan hanya prosedur
kerja selamat harus disiasat, ia harus melibatkan antara lainnya:
1. Kelemahan Kawalan oleh Pihak
Pengurusan.
● Komitmen pengurusan
● Perancangan program keselamatan dan kesihatan
● Penganjuran program keselamatan dan kesihatan
● Menerajui program keselamatan dan kesihatan
● Pengecaman hazard
● Penilaian risiko
● Mengawal risiko
2. Penyebab Asas
● Kekurangan pengetahuan
● Ketiadaan kompitensi
● Kemahiran spesifik
● Tahap kesihatan
● Prosedur kerja selamat
● Penyenggaraan
● Latihan, informasi dan arahan yang betul
● Pengawasan kerja yang betul
3. Penyebab Langsung
● Keadaan tidak selamat
● Tindakan tidak selamat
● Komitmen pengurusan
● Perancangan program keselamatan dan kesihatan
● Penganjuran program keselamatan dan kesihatan
● Menerajui program keselamatan dan kesihatan
● Pengecaman hazard
● Penilaian risiko
● Mengawal risiko
2. Penyebab Asas
● Kekurangan pengetahuan
● Ketiadaan kompitensi
● Kemahiran spesifik
● Tahap kesihatan
● Prosedur kerja selamat
● Penyenggaraan
● Latihan, informasi dan arahan yang betul
● Pengawasan kerja yang betul
3. Penyebab Langsung
● Keadaan tidak selamat
● Tindakan tidak selamat
Siasatan kemalangan harus mengenalpasti seberapa banyak penyebab yang jelas dan faktor penyumbang kepada kemalangan yang berlaku.
Saya yakin segala perancangan, prosedur dan usaha untuk mencegah kemalangan di tapak projek telah sedia ada, namun "Kegagalan Pasukan Pengurusan Projek" telah mengakibatkan kematian, kerosakan dan kerugian kepada banyak pihak.
Saya berharap pihak pengurusan tertinggi MRT Corporation mengambil tindakan tegas kecuaian tercela pekerjanya termasuk pengurus, dan penyelia projek.
Saya berharap pihak pengurusan tertinggi MRT Corporation mengambil tindakan tegas kecuaian tercela pekerjanya termasuk pengurus, dan penyelia projek.
Saya juga berharap pihak berkuasa, JKKP memberikan perhatian lebih
serius kepada tragedi ini.
Faudzil Harun
No comments:
Post a Comment