SAIYIDINA
ABU BAKAR AS-SIDDIQ R.A.
Nama Saiyidina Abu Bakar Al-Siddiq R.A. adalah tidak asing lagi
bagi sekelian ummat Islam, baik dahulu mahupun sekarang. Dialah manusia yang
dianggap paling teragung dalam sejarah Islam sesudah Rasulullah S.A.W.
Kemuliaan akhlaknya, kemurahan hatinya dalam mengorbankan harta benda dan
kekayaannya, kebijaksanaannya dalam menyelesaikan masalah ummat, ketenangannya
dalam menghadapi kesukaran, kerendahan hatinya ketika berkuasa serta
tuturbahasanya yang lembut lagi menarik adalah sukar dicari bandingannya balk dahulu
mahupun sekarang. Dialah tokoh sahabat terbilang yang paling akrab dan paling
disayangi oleh Rasulullah S.A.W.
Nama
sebenar Saiyidina Abu Bakar Al-Siddiq adalah Abdullah Bin Qahafah.
Sebelum Islam, beliau adalah seorang saudagar yang tersangat kaya serta
datangnya dan keluarga bangsawan yang sangat dihormati oleh masyarakat Quraisy.
Bahkan sebelum memeluk Islam lagi, Abu Bakar telah terkenal sebagai seorang
pembesar Quraisy yang tinggi akhlaknya dan tidak pernah minum arak sebagaimana
yang lazimnya dilakukan oleh pembesar-pembesar Quraisy yang lain.
Dan
segi umur, Saiyidina Abu Bakar R.A. adalah dua tahun lebih muda dan Rasulullah
S.A.W. dan telah menjalin persahabatan yang akrab dengan baginda Rasul lama sebelum
Rasulullah S.A.W. menjadi Rasul. Beliaulah tokoh sahabat besar yang dianggap
paling banyak sekali berkorban harta benda untuk menegakkan agama Islam di
samping Nabi Muhammad S.A.W. Kerana besarnya pengorbanan beliau itulah
Rasulullah S.A.W. pernah mengatakan bahawa Islam telah tegak di atas harta Siti
Khadijah dan pengorbanan Saiyidina Abu Bakar R.A. Adapun gelaran Al-Siddiq yang
diberikan kepadanya itu adalah kerana sikapnya yang selalu membenarkan apa
sahaja kata-kata mahupun perbuatan Nabi Muhammad S.A.W. Dalam hal ini elok kita
petik suatu kisah seperti yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud yang dicenitakan
sendiri kepadanya oleh Saiyidina Abu Bakar, tentang bagaimana Saiyidina Abu
Bakar R.A. memeluk agama Islam.
Kata
Saiyidina Abu Bakar R.A. ketika menceritakan suatu kisah mengenai dirinya kepada
Ibnu Mas'ud, "Aku pernah mengunjungi seorang tua di negeri Yaman.
Dia rajin membaca kitab-kitab dan mengajar banyak munid. Dia berkata kepadaku:
"Aku kira tuan datang dan Tanah Haram.
"Benar, jawabku.
"Aku kira tuan berbangsa Quraisy?
"Benar, ujarku lagi.
"Dan apa yang aku lihat, tuan dan keluarga Bani Taiyim?
"Benarlah begitu, tambahku selanjutnya.
Orang tua itu terus menyambung, katanya, "Ada satu lagi hal
yang hendak aku tanyakan dari tuan, iaitu tentang diri tuan sendiri. Apakah tak
keberatan jika aku lihat perutmu?
Maka pada ketika itu aku pun berkata, "Aku keberatan hendak
memperlihatkan selagi tuan tidak nyatakan kepadaku perkara yang sebenarnya.
Maka ujar orang tua itu, "Aku sebenarnya melihat dalam ilmuku
yang benar bahawa seorang Nabi Allah akan diutus di Tanah Haram. Nabi itu akan
dibantu oleh dua onang sahabatnya, yang seorang masih muda dan seorang lagi
sudah separoh umur. Sahabatnya yang muda itu berani berjuang dalam segenap
lapangan dan menjadi pelindungnya dalam sebarang kesusahan. Sementara yang
separoh umur itu putih kulitnya dan berbadan kurus, ada tahi lalat di perutnya
dan ada suatu tanda di paha kirinya. Apalah salahnya kalau tuan perlihatkan
kepadaku.
Maka
sesudah dia berkata
itu aku pun membuka pakaianku lalu orang tua itu pun melihatlah tahi lalat
hitam di atas bahagian pusatku seraya berkata, "Demi Tuhan yang menguasai
Kaabah, tuanlah orangnya itu!
Kemudian orang tua itu pun memberi sedikit nasihat kepadaku. Aku
tinggal di Yaman untuk beberapa waktu kenana mengurusi perniagaanku dan sebelum
meninggalkan negeri itu aku sekali lagi pergi menemui orang tua tersebut untuk
mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Kemudian dia lalu bertanya,
"Bolehkah tuan menyampaikan beberapa rangkap syairku?
"Boleh sahaja, jawabku.
Setelah itu aku pun membawa pulang syair-syair itu ke Mekah.
Setibanya aku di Mekah, para pemuda bergegas datang menemuiku seraya berkata,
"Adakah engkau tahu yang sudah terjadi? Maka ujarku pula, "Apakah
yang terjadi itu?
Jawab mereka, "Si yatim Abu Talib kini mengaku menjadi Nabi!
Kalaulah tidak mengingat engkau hai Abu Bakar, sudah lama kami selesaikan dia.
Engkaulah satu-satunya yang kami harapkan untuk menyelesaikannya.
Kemudian
aku pun meminta mereka pulang dahulu sementara aku sendiri pergi menemuiMuhammad. Setelah menemuinya aku pun mengatakan, "Wahai
Muhammad, tuan telah mencemarkan kedudukan keluarga tüan dan aku mendapat tahu
tuan terang-terang telah menyeleweng dan kepercayaan nenek moyang kita.
Maka ujar baginda, "Bahawa aku adalah Pesuruh Allah yang
diutuskan untukmu dan untuk sekelian ummat!
Aku pun bertanya kepada baginda, "Apa buktinya?
Jawabnya, "Orang tua yang engkau temui di Yaman tempoh hari.
Aku menambah lagi, "Orang tua yang mana satukah yang tuan
maksudkan kerana ramai orang tua yang aku temui di Yaman itu?
Baginda menyambung, "Orang tua yang mengirimkan untaian syair
kepada engkau!
Aku terkejut mendengarkannya lalu bertanya, "Siapakah yang telah
memberitahu tuan, wahai sahabatku?
Maka ujar baginda, "Malaikat yang pernah menemui Nabi-nabi
sebelumku.
Akhirnya aku benkata, "Hulurkan tangan tuan, bahawa dengan
sesungguhnya aku naik saksi tiada Tuhan yang kusembah melainkan Allah, dan tuan
(Muhammad) sebenarnya Pesuruh Allah.
Demikianlah kisah indah yang meniwayatkan bagaimana Islamnya
Saiyidina Abu Bakan Al-Siddiq. Dan memanglah menurut riwayat beliau merupakan
lelaki yang pertama yang beriman kepada Rasulullah S.A.W.
Keislaman Saiyidina Abu Bakan Al-Siddiq R.A. telah membawa
penganuh besar di kalangan kaum bangsawan Quraisy kerana dari pengaruh
keislamannya itulah maka beberapa orang pemuda bangsawan Quraisy
seperti Saiyidina Uthman Bin Affan, Abdul Rahman Bin Auf, dan Saad Bin Waqqas
menuruti jejak langkahnya. Semenjak beliau memeluk Islam, Saiyidina Abu Bakan
R.A. telah menjadi pembela Islam yang paling utama serta seorang sahabat yang
paling akrab serta paling dicintai oleh Rasulullah S.A.W. Sebagai
memperlihatkan kecintaan baginda terhadap Saiyidina Abu Bakar R.A., dapat kita
ketahui dan satu dialog yang terjadi antara baginda Rasul dengan Amru Bin Al
As. Amru seorang sahabat Rasulullah S.A.W. pernah suatu han menanyakan Rasul,
"Siapakah di antara manusia yang paling tuan sayangi? Baginda menjawab,
"Siti Aisyah, dan kalau laki-laki adalah bapanya.
Selain danipada itu Saiyidina Abu Bakar Al-Siddiq R.A. adalah
seorang sahabat yang terkenal kerana keteguhan imannya, cerdas akal, tinggi
akhlak, lemah lembut dan penyantun. Rasulullah S.A.W. pernah menyanjungi
sahabatnya itu dengan sabdanya, "Jika ditimbang iman Abu Bakan Al-Siddiq
dengan iman sekelian ummat maka berat lagi iman Abu Bakar. Demikian teguhnya
iman Saiyidina Abu Bakar R.A. demi apakala kita memperhatikan pengertian yang
terkandung pada sabda Rasulullah S.A.W. mengenai dirinya itu. Gelaran AlSiddiq
yang diberikan orang terhadap diri Saiyidina Abu Bakan R.A. adalah lantaran
memandang sikap serta pendiriannya yang teguh dalam membenarkan serta membela
diri Rasulullah S.A.W. Andainya sekelian ummat manusia akan mendustakan
Muhammad S.A.W. Abu Bakar R.A. akan pasti pula tampil dengan penuh keyakinan
untuk membelanya.
Tidak beberapa lama setelah memeluk agama Islam, Saiyidma Abu
Bakar yang terkenal sebagai saudagar yang kaya itu telah meninggalkan
perdagangannya dan meninggalkan semua usaha peribadi lain-lainnya lalu
menyerahkan segenap kekayaan dan jiwa raganya untuk melakukan penjuangan
menegakkan Islam bersama Nabi Muhammad S.A.W. sehingga oleh kerana kegiatannya
maka Agama Islam mendapat kemegahan dengan Islamnya beberapa pemuda Quraisy
yang lain seperti yang telah disebutkan itu. Beliau telah mengorbankan seluruh
hanta bendanya untuk menebus orang-orang yang ditawan, orang-orang yang
ditangkap atau disiksa. Selain danpada itu beliau juga telah membeli
hamba-hamba yang kemudian dimerdekakannya. Salah seorang hamba yang dibelinya
lalu kemudian dibebaskan yang paling terkenal dalam sejarah ialah Bilal Bin
Rabah.
Tatkala
Nabi Muhammad selesai melakukan Isra' dan Mikraj segolongan orang yang kurang
mempercayai apa yang telah dikhabarkan Rasulullah S.A.W. telah pergi menemui
Saiyidina Abu Bakan R.A. untuk mendengarkan apa pendapatnya tentang dakwaan
Muhammad S.A.W. itu. Tujuan kedatangan mereka mendapatkan Abu Bakar R.A.
tidak lain dengan prasangka tentunya Abu Bakar R.A. kali ini akan
mendustakan kisah yang tidak masuk akal pada fikiran mereka itu.
Setelah pertanyaan itu disampaikan kepada Abu Bakar R.A. lalu
beliau pun berkata, "Adakah Muhammad berkata begitu? Sahut mereka,
"Benar! Maka ujar Saiyidina Abu Bakar R.A. "Jika Muhammad berkata
begitu maka sungguh benarlah apa yang diceritakan itu. Lalu mereka pun terus
menyambung, "Engkau percaya hai Abu Bakar bahawa Muhammad sampai ke tanah
Syam lebih sebulan perjalanan pulang, di malam semalam tadi? Maka sahut Abu
Bakan sungguh-sungguh, "Benar! Aku percaya! Malah lebih dan itu aku
percaya kepadanya. Aku percaya akan berita dan langit diberitakannya baik pada
waktu siang mahupun di waktu malam! Demikian hebatnya sambutan sahabat yang
paling utama itu. Kerana tegas dan teguhnya iman beliau terhadap agama yang
dibawa oleh Muhammad dan terhadap apa yang dikhabarkan oleh baginda maka beliau
telah diberi oleh Rasulullah S.A.W. dengan gelaran Al-Siddiq, ertinya yang
benar.
Dan memanglah tidak menghairankan sekali sikap Abu Bakar itu.
Beliau telah kenal akan Muhammad S.A.W. bukan sehari dua, melainkan sudah boleh
dikatakan seumur manusia. Beliau tahu bahawa sahabatnya itu benkata benar, tak
pernah bohong; orang al-amin. Mustahil baginda akan khianat kepada pengikutnya
yang percaya kepadanya. Beliau mengimani sahabatnya itu Pesunuh Allah Yang Maha
Kuasa, menerima wahyu daripada Tuhannya. Beliau sudah bertahun-tahun
mengikutkan petunjuk yang diwahyukan oleh Allah kepada sahabatnya itu maka
telah teguhlah iman dalam hatinya.
Tatkala keadaan kekejaman orang-orang musyrikin Quraisy terhadap
kaum Muslimin yang sedikit jumlahnya di Mekah semakin hebat dan membahayakan,
Nabi Muhammad S.A.W. telah mengadakan permusyuaratan di numah Saiyidina Abu
Bakan R.A. untuk mencari jalan keluar daripada kesulitan yang sedang dihadapi
oleh pihak kaum Muslimin. Ketika itulah Rasulullah S.A.W. menjelaskan kepada
Saiyidina Abu Bakan R.A. bahawa Allah S.W.T. telah memerintahkan baginda supaya
melakukan hijrah ke Madinah serta meminta Saiyidina Abu Bakar R.A. supaya
menemaninya dalam peristiwa hijrah tersebut. Dengan perasaan gembira tanpa
sedikit kebimbanganpun Saiyidina Abu Bakar R.A. menyambut permintaan Rasulullah
S.A.W.
Dari pintu belakang rumah Saiyidina Abu Bakar R.A. Rasulullah
S.A.W. bersama-sama Saiyidina Abu Bakar menuju ke Gunung Tsaur dan bersembunyi
di gua yang dibeni nama Gua Tsaur. Pada saat suasana amat kritis, Saiyidina Abu
Bakar R.A. diserang rasa kegelisahan dan cemas kerana khuatir kalau-kalau musuh
dapat mengetahui di mana Rasulullah sedang bersembunyi, maka pada saat itu
turun ayat suci Al Quran dari Surah Taubah yang isinya memuji Saiyidina Abu
Bakar Al-Siddiq, sebagai orang kedua sesudah Nabi s,a.w. dalam Gua Tsaur. Dalam
pada itu Rasulullah S.A.W. pun mengerti akan situasi dan kegelisahan sahabatnya
itu yang oleh kerananya Rasul benkata, "Apakah yang menggelisahkanmu,
bukankah Allah menemani kita?
Kemudian Rasulullah S.A.W., diriwayatkan berkata selanjutnya untuk
menghilangkan kebimbangan Saiyidina Abu Bakan, "Kiranya mereka masuk juga
ke dalam gua ini kita masih dapat melepaskan diri dari pintu belakang itu, ujar
Rasul sambil menunjukkan ke belakang mereka. Saiyidina Abu Bakar R.A. pun
menoleh ke belakang. Betapa terkejutnya beliau bila dilihatnya pintu belakang
yang ditunjuk oleh Rasul itu, padahal pintu tersebut tadinya tidak ada sama
sekali. Sebenarnya kebimbangan Abu Bakar R.A. tatkala di dalam gua itu bukanlah
kerana takutkan nyawanya akan diragut oleh pihak musuh tetapi yang lebih
dibimbangkannya ialah keselamatan jiwa baginda Rasul. Beliau pernah berkata,
"Yang saya bimbangkan bukanlah mengenai diri saya sendiri, kalau saya
terbunuh, yang tewas hanyalah seorang manusia biasa. Tapi andaikata tuan
sendiri dapat dibunuhnya maka yang akan hancur ialah satu cita-cita yang suci
murni. Yang akan runtuh ialah keadilan dan yang akan tegak pula ialah
kezaliman.
Ucapan antara dua orang sahabat tatkala dalam gua itu ada tersebut
dalam Al Quran dalam Surah Al Taubah ayat 40:
إِلَّا تَنْصُرُوهُ
فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ
إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ
مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ
تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ
هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(40)
"Kalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) ketika dia diusir
oleh orang-orang kafir (dan kampung halamannya), dalam keadaan berdua orang
sahaja di dalam suatu gua, Di kala itu dia (Muhammad) berkata kepada sahabat
karibnya (Abu Bakar): Jangan engkau berdukacita; sesungguhnya Tuhan bensama
kita. Tuhan menurunkan ketenanganNya kepadanya, dan dikuatkannya dengan tentera
yang tidak kamu lihat. Dan Tuhan menjadikan perkataan orang yang kafir itu
paling rendah dan perkataan Tuhan itu yang amat tinggi. Dan Tuhan Maha Kuasa
dan Bijaksana.
Demikian satu lagi keistimewaan Saiyidina Abu Bakar AlSiddiq
sebagai seorang sahabat yang sama-sama mengalami kesukaran dan kepahitan
bersama-sama Rasulullah dalam menyampaikan seruan Islam. Saiyidina Abu Bakar
R.A. tidak bercerai jauh dengan baginda Rasul sepanjang hidupnya dan menyertai
semua peperangan yang dihadapi oleh baginda. Beliau bukan sahaja berjuang
menegakkan Agama Islam dengan segenap jiwa raganya bahkan juga dengan harta
kekayaannya. Sungguh beliaulah yang paling banyak sekali berkorban harta untuk
menegakkan Agama Islam. Bahkan seluruh kekayaannya telah habis dipergunakannya
untuk kepentingan penjuangan menegakkan kalimah Allah. Di kalangan para sahabat
beliaulah tergolong onang yang paling murah hati dan dermawan sekali.
Dalam Perang Tabuk misalnya, Rasulullah S.A.W. telah meminta
kepada sekelian kaum Muslimin agar mengorbankan hartanya pada jalan Allah.
Tiba-tiba datanglah Saiyidina Abu Bakan R.A. membawa seluruh harta bendanya
lalu meletakkannya di antara dua tangan baginda Rasul. Melihat banyaknya harta
yang dibawa oleh Saiyidina Abu Bakar R.A., bagi tujuan jihad itu maka
Rasulullah S.A.W. menjadi terkejut lalu berkata kepadanya:
"Hai sahabatku yang budiman, kalau sudah semua hanta bendamu
kau korbankan apa lagi yang akan engkau tinggalkan buat anak-anak dan isterimu?
Pertanyaan Rasulullah S.A.W. itu dijawab oleh Saiyidina Abu Bakar
Al-Siddiq dengan tenang sambil tersenyum, ujarnya. "Saya tinggalkan buat
mereka Allah dan RasulNya.
Allah telah merakamkan kedermawanan Abu Bakar dalam ayat 18-21
surah al-Lail.
الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ
يَتَزَكَّى (18) وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزَى (19) إِلَّا
ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى (20) وَلَسَوْفَ يَرْضَى (21)
"Yang mendermakan hartanya dengan tujuan membersihkan dirinya
dan harta bendanya, Sedang dia tidak menanggung budi sesiapapun, yang patut di
balas, Hanyalah mengharapkan keredaan Tuhannya Yang Maha Tinggi; Dan demi
sesungguhnya, dia tetap akan berpuas hati (pada hari akhirat, dengan mendapat
segala yang diharapkannya)". ayat
18-21 Surah al-Lail.
Demikianlah kehebatan jiwa Saiyidina Abu Bakar AlSiddiq, suatu
contoh kemurahan hati yang memang tidak dijumpai bandingannya di dunia.
Memandangkan besarnya pengorbanan beliau terhadap Islam maka wajarlah kalau
Rasulullah bersabda bahawa tegaknya Agama Islam itu adalah lantaran hanta benda
Siti Khadijah dan juga Saiyidina Abu Bakan Al-Siddiq. Tepatlah juga tatkala
baginda bersabda bahawa kiranya iman seluruh ummat ditimbang bersama iman
Saiyidina Abu Bakan R.A. maka berat lagi iman Saiyidina Abu Bakan R.A. Beliau memang
manusia luar biasa kebesarannya yang telah ditakdirkan oleh Allah S.W.T. untuk
menjadi teman akrab Rasulullah s.a.w
Pada suatu ketika di saat Rasulullah membaca khutbah yang antara
lain menyatakan bahawa kepada seseorang hamba Allah ditawarkan untuk memilih
dunia dan memilih ganjaran yang tersedia di sisi Allah, dan hamba Allah
tersebut tidak akan memilih dunia, melainkan memilih apa yang tersedia di sisi
Tuhan... Maka ketika meñdengar khutbah Nabi demikian itu Saiyidina Abu Bakar
R.A. lalu menangis tersedu-sedu, kenana sedih dan terharu sebab beliau
mendengar dan mengerti bahawa yang dimaksud dalam isi khutbah tersebut ialah
bahawa umur kehidupan Rasul di dunia ini sudah hampir berakhir. Demikian
kelebihan Saiyidina Abu Bakar R.A. di- banding dengan para sahabat yang lain
kerana beliaulah yang mengetahui bahawa umur Rasul hampir dekat.
Keunggulan beliau dapat dilihat dengan jelas selepas wafatnya
Rasulullah S.A.W. di kala mana ummat Islam hampir-hampir menjadi panik serta
tidak percaya kepada kewafatannya. Bahkan sahabat besar Saiyidina Umar Al
Khattab sendiri telah diselubungi kekacauan fikiran dan tampil ke muka umum
sambil mencabar dan mengugut sesiapa sahaja yang berani mengatakan baginda
telah wafat. Ujar Umar r.a., "Rasulullah tidak wafat, dia hanya pergi
menghadap Allah sahaja seperti perginya Nabi Musa yang telah menghilangkan diri
dan kaumnya selama empat puluh hari, kemudian pulang semula kepada kaumnya
setelah diheboh-hebohkan wafatnya.
Ketika kegawatan itu berlaku Saiyidina Abu Bakar sedang berada di
suatu kampung Al-Sunnah. Tatkala berita kewafatan Rasulullah itu sampai
kepadanya, beliau dengan segera menuju ke Madinah. Di sana beliau dapati ramai
orang sedang berkumpul mendengarkan pidato Saiyidina Umar Al Khattab tadi.
Tanpa lengah-lengah lagi Saiyidina Abu Bakar terus ke rumah puterinya Siti
Aisyah dan di sanalah beliau dapati mayat Rasulullah S.A.W. terbujur di satu
sudut rumah. Beliau lantas membuka wajah Rasulullah dan mengucupkannya, sambil
berkata, "Wahai, betapa cantiknya engkau ketika hidup dan betapa cantiknya
engkau ketika mati! Kemudian beliau pun keluar mendapatkan orang ramai yang
sedang dalam panik itu lalu berkata dengan nada yang keras:
أَيّهَا النّاسُ إنّهُ مَنْ كَانَ
يَعْبُدُ مُحَمّدًا فَإِنّ مُحَمّدًا قَدْ مَاتَ وَمَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللّهَ
فَإِنّ اللّهَ حَيّ لَا يَمُوتُ .
"Wahai kaum Muslimin! Barangsiapa yang menyembah Muhammad,
maka Muhammad telah mati. Tetapi barangsiapa yang menyembah Allah maka Allah
selama-lamanya hidup tidak mati.
Seraya menyambung membacakan sepotong ayat dan Al Qun'an:
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا
رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ
انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ
يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ(144)
"Muhammad itu tidak lebih dari seorang rasul seperti
rasul-rasul yang terdahulu darinya. Jika ia mati atau terbunuh patutkah kamu
berundur ke belakang. Sesiapa yang surut ke belakang, dia tidak akan membahayai
Allah sedikit pun dan sesungguhnya Allah akan memberi ganjaran kepada
orang-orang yang bersyukur. Ali
Imran : 114
Sejurus sahaja mendengar ayat itu, Saiyidina Umar Al Khattab pun
terus rebah hingga barulah beliau dan orang ramai Islam yang telah mendengar
pidatonya tadi mendapat kepastian bahawa Rasulullah sudah wafat. Kaum Muslimin
tentunya telah pernah dengar ayat ini sebelumnya, kerana ayat itu telah turun
semasa peperangan Uhud, ketika Rasulullah S.A.W. telah diberitakan mati
terkorban dan menyebabkan banyak pejuang-pejuang Islam berundur ke Madinah.
Tetapi mereka tidaklah memahami maksud ayat ini seperti yang difahami oleh
Saiyidina Abu Bakar R.A. Ini jelas membuktikan kecerdasan Saiyidina Abu Bakar
Al-Siddiq dalam memahami Islam.
Ketika Rasulullah S.A.W. wafat, baginda memang tidak meninggalkan
pesan tentang siapa yang patut menggantikan baginda sebagai Khalifah ummat
Islam. Tetapi setelah lama berbincang kaum Muslimin dengan suara ramai memilih
Saiyidma Abu Bakan Al-Siddiq sebagai Khalifah setelah namanya itu dicalunkan
oleh Saiyidina Umar Ibnul Khattab R.A. Pemilihan ini tentulah tepat sekali
kenana pada pandangan kaum Muslimin memang beliaulah yang paling layak sekali
memegang kedudukan itu memandangkan kelebihan-kelebihannya dari para sahabat
yang lain. Apatah lagi beliaulah yang pernah ditunjuk oleh baginda Rasul semasa
hayatnya untuk menggantikan baginda sebagai imam sembahyang tatkala baginda
sedang uzur.
Setelah dipilih oleh sebahagian besar ummat ketika itu Saiyidina
Abu Bakar Al-Siddiq pun memberikan ucapannya yang tenkenal yang antara lainnya
baginda berkata:
أَيّهَا النّاسُ فَإِنّي قَدْ وُلّيت
عَلَيْكُمْ وَلَسْت بِخَيْرِكُمْ فَإِنْ أَحْسَنْت فَأَعِينُونِي ؛ وَإِنْ أَسَأْت
فَقَوّمُونِي ؛ الصّدْقُ أَمَانَةٌ وَالْكَذِبُ خِيَانَةٌ وَالضّعِيفُ فِيكُمْ
قَوِيّ عِنْدِي حَتّى أُرِيحَ عَلَيْهِ حَقّهُ إنْ شَاءَ اللّهُ وَالْقَوِيّ
فِيكُمْ ضَعِيفٌ عِنْدِي حَتّى آخُذَ الْحَقّ مِنْهُ إنْ شَاءَ اللّهُ لَا يَدَعُ
قَوْمٌ الْجِهَادَ فِي سَبِيلِ اللّهِ إلّا ضَرَبَهُمْ اللّهُ بِالذّلّ وَلَا
تَشِيعُ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطّ إلّا عَمّهُمْ اللّهُ بِالْبَلَاءِ
أَطِيعُونِي مَا أَطَعْت اللّهَ وَرَسُولَهُ فَإِذَا عَصَيْتُ اللّهَ وَرَسُولَهُ
فَلَا طَاعَةَ لِي عَلَيْكُمْ .
"Wahai sekelian ummat! Aku telah dipilih menjadi pemimpin
kamu padahal aku ini bukanlah orang yang terbaik di antara kamu. Sebab itu jika
pemenintahanku baik, maka sokonglah, tetapi jika tiada baik, maka perbaikilah.
Orang yang lemah di antara kamu adalah kuat pada sisiku hingga aku harus
menolongnya mendapatkan haknya, sedang orang yang kuat di antara kamu adalah
lemah pada sisiku, hingga aku harus mengambil hak orang lain yang berada di
sisi nya, untuk dikembalikan kepada yang berhak semula. Patuhilah kepadaku
selama aku patuh kepada Allah dan RasulNya. Akan tetapi jika aku mendurhakai
Allah, maka kamu sekelian tak harus lagi patuh kepadaku.
Aku dipilih untuk memimpin urusan ini padahal aku enggan
menerimanya. Demi Allah aku ingin benar kalau ada di antaramu orang yang cekap
untuk urusan ini. Ketahuilah jika kamu meminta kepadaku agar aku berbuat
sebagai yang telah dilakukan oleh Rasulullah S.A.W. sungguh aku tidak dapat
memperkenankannya, Rasulullah adalah seorang hamba Allah yang dapat kurnia
wahyu dari Tuhan, kerana itu baginda terpelihara dari kesalahan-kesalahan,
sedang aku ini hanyalah manusia biasa yang tidak ada kelebihannya dari
seorangpun juga di antara kamu.
Ini adalah satu pembaharuan dalam pemerintahan yang belum pernah
dikenali oleh rakyat jelata kerajaan Rome dan Parsi yang memerintah dunia barat
dan timur ketika itu. Baginda telah mematuhi manifesto politiknya. Baginda
hidup seperti rakyat biasa dan sangat tidak suka didewa-dewakan. Adalah
diriwayatkan bahawa pada satu masa ada orang memanggilnya, "Ya Khalifah
Allah! Baginda dengan segera memintas cakap orang itu dengan katanya:
"Saya bukan Khalifah Allah, saya hanya Khalifah RasulNya!
Adalah diriwayatkan bahawa pada keesokan harinya iaitu sehari
setelah baginda terpilih sebagai Khalifah, Saiyidina Abu Bakan R.A. kelihatan
membawa barang perniagaannya ke pasar. Beberapa orang yang melihat itu lalu
mendekati baginda, di antaranya Abu Ubaidah Bin Janrah. Sahabat besar itu
mendekati baginda seraya berkata, "Urusan Khalifah itu tidak boleh
dicampuri dengan berniaga! Lalu Abu Bakar R.A. bertanya, "Jadi dengan
apakah aku hidup, dan bagaimana aku membelanjai rumah tanggaku? Demikian
sedihnya nasib yang menimpa Saiyidina Abu Bakar R.A. sebab walaupun
kedudukannya sebagai Kepala Negara namun belum ada lagi ketetapan untuk bagi
seseorang kepala pemenintah Islam memperolehi gaji dari harta kerajaan.
Keadaan ini mendapat perhatian dari para sahabat lalu mereka
menentukan tunjangan secukupnya buat baginda dan buat keluarga baginda yang
diambil dari Baitul Mal. Kemudian itu baharulah Khalifah Abu Bakar meninggalkan
usaha penniagaannya kerana hendak memusatkan seluruh tenaganya untuk
mengembangkan agama Islam dan menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang
Khalifah. Semasa hertugas sebagai Khalifah ummat Islam baginda hanya menerima
penuntukan sebanyak enam ribu dirham sahaja setahun iaitu kira-kira lebih
kurang 1,200 dolar sahaja setahun. Peruntukan itu tidak dibelanjakannya untuk
keperluan dirinya malahan sebelum wafatnya baginda telah memenintahkan supaya
pendapatannya itu diserahkan kembali kepada Baitul Mal.
Kebijaksanaan Abu Bakar R.A. juga ternyata dalam polisinya
menyamakan pemberian elaun kepada orang-orang yang berhak agar mereka tidak
dipisahkan oleh jurang-jurang perbezaan yang jauh agar tidak lahir satu
golongan yang mendapat kedudukan yang lebih istimewa dan golongan-golongan yang
lain. Sedangkan baginda sendiri hanya mengambil sekadar keperluan-keperluan
asasi buat diri dan keluarganya.
Sebelum baginda wafat, kepada Saiyidina Umar Al Khattab baginda
telah mewasiatkan agar jangan menghiraukan jenazahnya nanti bila baginda pulang
ke rahmatullah, melainkan haruslah dia segera mengirim bala tentera ke Iraq
untuk membantu Al Muthanna yang sedang bertempur di Iraq itu. Saiyidina Abu
Bakar R.A. tidak lupa mengingatkan Saiyidma Umar R.A. apa yang dikerjakannya di
waktu Rasulullah wafat dan bagaimana cintanya kepada Rasul dan perhatiannya
kepada jenazah baginda yang suci itu tidak mengabaikannya dan melaksanakan
kewajipan bianpun yang demikian itu amat berat bagi jiwanya.
Dengarlah antara
lain kata-katanya kepada Umar Ibnul Khattab R.A.:
"Dengarlah hai Umar! Apa yang akan kukatakan ini dan
laksanakanlah. Aku mengharap akan kembali ke hadrat Allah hari ini sebab itu
sebelum matahani terbit pada esok hari engkau hendaknya telah mengirim bala
hantuan kepada Al Muthanna. Janganlah hendaknya sesuatu bencana bagaimana pun
besannya dapat melupakan kamu dan urusan agama dan wasiat Tuhan. Engkau telah
melihat apa yang telah ku lakukan tatkala Rasulullah wafat sedang wafatnya
Rasulullah itu adalah satu bencana yang belum pernah manusia ditimpa bencana
yang sebesar itu. Demi Allah, andaikata di waktu itu aku melalaikan perintah
Allah dan RasulNya, tentu kita telah jatuh dan mendapat siksaan Allah, dan
pasti pula kota Madinah mi telah jadi lautan api.
Dalam masa pemerintahannya yang singkat Saiyidina Abu Bakan
Al-Siddiq yang memerintah hanya dalam masa dua tahun sahaja itu telah
meletakkan asas pembangunan sebuah pemenintahan Islam yang teguh dan kuat
setelah berjaya mengatasi berbagai macam masalah dalam negeri dengan segala
kebijaksanaan dan kewibawaannya. Baginda telah memenuhi segenap janji-janjinya
dan dalam masa dua tahun pemerintahannya itu telah terbentuk rantai sejarah
Islam yang merupakan lembaran-lembaran yang abadi.
Sungguh kehidupan Saiyidina Abu Bakar Al-Siddiq adalah penuh
dengan ibarat, penuh dengan nasihat, penuh dengan ajaran serta kenang-kenangan
yang indah mulia. Selama dua tahun pemerintahannya itu baginda telah berjaya
menyusun tiang-tiang pokok dan kekuatan Islam. Baginda telah membangunkan
kekuatan-kekuatan yang penting bagi memelihara kepercayaan kaum Muslimin dan
bagi memelihara keagungan Agama Islam. Bahkan baginda telah mengakhiri niwayat pemerintahan
yang dipimpinnya dengan menundukkan sebahagian daripada negeri Syam dan
sebahagian danpada negeri Iraq, lalu pulang ke rahmatullah dengan dada yang
lapang, ketika umur baginda menginjak 63 tahun. Baginda dikebumikan di samping
makam Rasulullah S.A.W. di Masjid Madinah. Semoga niwayat serta penjuangan
baginda menjadi contoh ibadat yang murni bagi sekelian kaum Muslimin.
Sumber : http://www.tayibah.com
No comments:
Post a Comment