Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

10 December 2014

KEKEJAMAN - Israel lakukan jenayah perang





Israel lakukan jenayah perang

10 Disember 2014


Serangan udara bertali arus oleh rejim Zionis Israel telah menyebabkan kemusnahan infrastruktur yang besar
ke atas Genting Gaza.


LONDON - BRITAIN . Kumpulan pemerhati hak asasi manusia, Amnesty International mendakwa Israel melakukan jenayah perang ketika Operasi Perlindungan Sempadan yang dilancarkan ke atas Genting Gaza pada 8 Julai lalu.

Menurut Pengarah Program Amnesty di Afrika Utara dan Timur Tengah, Philip Luther berkata, tindakan rejim Zionis memusnahkan bangunan dan kediaman di wilayah Gaza ketika peperangan selama 50 hari itu jelas melanggar undang-undang antarabangsa.

"Segala bukti menunjukkan kemusnahan yang dilakukan Israel telah dilakukan dengan sengaja dan tiada kaitan dengan tindakan ketenteraan.

"Beberapa bukti menunjukkan operasi itu dilancarkan kerana rejim Zionis mahu menghapuskan penduduk Gaza. Siasatan ke atas perkara itu perlu dilakukan secara telus dan mereka yang bertanggungjawab perlu dibawa ke muka pengadilan," jelasnya lagi.

Sebelum ini, Amnesty pernah memohon kebenaran untuk melakukan siasatan terhadap jenayah perang yang dilakukan Israel, namun mereka tidak menghiraukan tuntutan itu sehingga kini.

Dalam perkembangan lain, puluhan pelampau Yahudi dilaporkan sengaja mencetuskan provokasi dengan menyerbu pekarangan Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis.

Ketua Pengarah Pertubuhan Wakaf dan Hal Ehwal al-Aqsa, Sheikh Azzam al-Khatib memaklumkan kira-kira 50 penceroboh itu turut diiringi polis Israel, namun tiada insiden pertempuran dilaporkan. - Press TV

Sumber: http://www.sinarharian.com.my/global/israel-lakukan-jenayah-perang-1.340485


No comments: