Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

20 July 2014

RAWAT HATI - Kenapa Manusia Percaya kepada Khurafat




Oleh FAUDZIL HARUN


Kebanyakan khurafat berpunca dari gabungan sistem kepercayaan primitif dan kebetulan. 

Contohnya, jika anda memecahkan sebuah cermin, anda beranggapan anda akan mengalami nasib yang buruk sepanjang hari itu.

Ada juga yang memakai baju baru dan pada hari itu memenangi suatu peraduan dan akan beranggapan baju itu membawa tuah kepadanya.

Kurafat yang lain seperti jangan berjalan dibawah ampai baju kerana akan mengalami nasib malang, jangan menyapu sampah diwaktu malam kerana ia membawa sial, jangan membuat pesanan kepada orang yang sedang mahu pergi memancing kerana ikan tidak akan memakan umpan sepanjang hari, jangan marah tikus kerana tikus akan mendatangkan lebih kerosakkan dan pelbagai kepercayaan yang mengarut.   Sistem kepercayaan ini adalah kepercayaan primitive, tidak berasas, datang dari kecenderungan peribadi dan selalunya turun temurun.

Tetapi kenapa ramai orang masih mempercayai khurafat? 

Ramai orang hari ini percaya banyak perkara yang khurafat kerana mereka telah dididik oleh orang-orang yang percaya kepada khurafat, terutamanya ibubapa mereka.

Kerap kali juga ramai orang mempercayai khurafat kerana mereka berguru yang   mengajar mereka perkara yang salah. Anda akan sesat kerana belajar dari guru ajaran sesat.




No comments: