Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

8 December 2014

FATWA - Pameran Jin, Hantu Dan Keranda, Pameran Alam Misteri Serta Yang Berkaitan Dengannya




Pameran Jin, Hantu Dan Keranda, Pameran Alam Misteri Serta Yang Berkaitan Dengannya


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-77 yang bersidang pada 10 - 12 April 2007 telah membincangkan Pameran Jin, Hantu Dan Keranda, Pameran Alam Misteri Serta Yang Berkaitan Dengannya. Muzakarah telah memutuskan bahawa pameran jin, hantu dan keranda serta alam misteri adalah ditegah oleh Islam kerana ia boleh mendatangkan mudharat pada akidah umat Islam. Manusia tidak dapat mencapai hakikat sebenar alam misteri, jin, hantu dan umat Islam tidak perlu dididik dengan perkara-perkara khurafat dan tahyul seumpama ini.
Keterangan/Hujah: 
i. Pameran Jin, Hantu Dan Keranda, Pameran Alam Misteri memberikan gambaran nyata bahawa makhluk halus boleh ditangkap dalam bentuk asal mereka. Perkara ini amat diragui dan boleh dikategorikan sebagai muslihat sekiranya bukti hanya berasaskan andaian atau khayalan semata-mata. Malah kajian saintifik oleh Pensyarah Forensik Universiti Sains Malaysia, Kampus Kubang Kerian, Kelantan Dr Zafarina Nordin melalui ujian Asid Deoksiribonukleik (DNA) yang dijalankan mendapati ianya tidak benar dan meragukan.
ii. Mengenai bahan-bahan pameran yang ditonjolkan seperti toyol, jenglot dan seumpamanya ia merupakan pemujaan ke atas janin manusia oleh orang-orang tertentu untuk melaksanakan kerja-kerja kejahatan seperti mencuri dan sebagainya. Perkara ini membayangkan sikap dan kejahatan manusia yang memuja makhluk berkenaan untuk kepentingan dirinya semata-mata, tanpa melihat kesan kepada orang lain.
iii. Perbahasan mengenai hal-hal ghaib seperti jin dan syaitan sewajarnya merujuk kepada sumber ilmu yang sahih. Perbincangan mengenainya perlu diadakan secara tertutup kerana ditakuti ianya akan didongengkan bagi tujuan untuk mendapat hasil kekayaan secara mudah seperti melalui pameran-pameran dan seumpamanya. Perkara-perkara ini boleh membawa kepada khurafat dan tahyul, sekaligus membawa kerosakan kepada akidah serta pegangan umat Islam.
iv. Persoalan jin dan syaitan adalah perkara ghaib yang hanya dapat diketahui dengan perantaraan wahyu Allah s.w.t. iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Oleh itu umat Islam seharusnya mengasaskan sebarang kepercayaan atau perbincangan mengenai jin dan syaitan berdasarkan kepada dua rujukan tersebut.
v. Ayat al-Quran menjelaskan bahawa kelebihan mengawal angin, mengawal, menangkap atau membelenggu jin yang derhaka hanyalah mukjizat istimewa yang khusus hanya untuk Nabi Sulaiman a.s. Mukjizat ini tidak dimiliki orang lain walaupun Nabi Muhammad s.a.w.
vi. Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya menceritakan bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. tidak mampu untuk mengurung jin yang mengganggunya kerana kelebihan itu jelas hanya menjadi mukjizat istimewa Nabi Sulaiman a.s. Siapalah kita sebagai manusia biasa jika hendak dibandingkan dengan kedua-dua Rasul Allah itu.
vii. Isu pameran jin, hantu, keranda dan alam misteri yang dikemukakan merupakan isu yang jelas penyelewengannya dalam akidah Islam. Perkara seumpama ini perlu disekat dengan segera supaya umat Islam tidak terus terjebak dalam penyelewengan ini.
viii. Masyarakat Melayu memang mudah terpengaruh dengan cerita-cerita khurafat dan tahyul seumpama ini dan kita tidak mahu masyarakat kita khususnya generasi muda dididik dengan perkara-perkara khurafat dan tahyul ini.
ix. Hakikat jin, hantu, keranda, dan alam misteri merupakan perkara yang di luar kemampuan akal kita untuk mencapainya apatah lagi untuk mengajarkannya kepada orang lain.
x. Pameran jin, hantu, keranda, dan alam misteri boleh membawa mudharat kepada akidah umat Islam dan ia perlu dicegah dengan segera.

Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/


No comments: