Faudzil @ Ajak

Faudzil @ Ajak
Always think how to do things differently. - Faudzil Harun@Ajak

18 August 2013

KRISIS DI MESIR - Siapa Abdul Fattah As-Sisi?


















Siapa Abdul Fattah As-Sisi?



Siapakah dia si anak kecil ini.yang sedang memberi bunga kepada Presiden Kerajaan Kudeta..?Anak ini mungkin berumur 4 atau 5 ketika gambar ini diambil.Budak ini dari dulu lagi meminati Presiden Mesir ,Jamal Nasir yang menggulingkan Raja Mesir,King Farouk.
Anak kecil ini ialah anak kepada seorang wanita Mesir. Ibunya adalah wanita dari keturunan Yahudi Morocco. Manakala bapa saudaranya adalah seorang anggota Pertubuhan Yahudi yang terlibat dalam projek menjajah negara Palestin pada tahun 1948.

Anak kecil ini amat meminati Presiden Jamal Abdul Nasir, yang merupakan Presiden Mesir yang pertama setelah Jamal Abdul Nasir berjaya menggulingkan Raja Farouk Mesir.Jamal Nasir merupakan guru al-Sisi dalam menggulingkan kerajaan yang sah pada 1952

Sekarang anak kecil yang telah dewasa ini 61 tahun kemudian telah mencipta satu sejarah hitam yang baru buat negaranya.

Apakah posisi yang beliau pegang sekarang?


Dia sekarang ini adalah " General Abdul Fattah As-Sisi"  

yg mengetuai krisis rampasan kuasa tentera di Mesir.






Baca berita berkaitan dari pelbagai sumber :



Ketua tentera mesir-amerika berketurunan yahudi maghribi

 

منتديات: جذور السيسي تعود إلى يهود المغرب



أثارت مصادر إعلامية عربية، منها ما يسمى المرصد الإسلامي لمكافحة التضليل الإعلامي ومنتديات أخرى، مسألة جذور والدة عبد الفتاح السيسي قائد القوات المسلحة المصرية الذي عزل الرئيس محمد مرسي، مشيرة إلى أن والدته تنتسب إلى يهود المغرب بمدينة آسفي.
وسردت المصادر ذاتها، معطيات عن حياة والدة السيسي “مليكة تيتاني”، إذ تزوجت عام 1953، وحصلت على الجنسية المصرية خلال عام 1958، وألغت الجنسية المغربية حتى يدخل السيسي الكلية الحربية عام 1973.
وأوردت بأن عوري سيباغ، خال والدة الفريق السيسى، ولد في آسفي بالمغرب، ودرس شعبة المعادن في معهد بالدار البيضاء، وعاش في مدينة مراكش، وانتسب إلى منظمة الدفاع اليهودية تحت الأرض “هاماجين” من عام 1948 إلى غاية عام 1950.
وكانت أخبار تروج عن عبد الفتاح السيسي، خاصة عند توليته منصب وزير الدفاع وقائد القوات المسلحة المصرية، بأنه يميل إلى جماعة “الإخوان”، وبأنه حافظ لكتاب الله، وزوجته منقبة، وأن اثنين من أبنائه حصلا على جوائز في حفظ القرآن على مستوى الجمهورية المصرية
Terjemahan Google
Membangkitkan sumber media Arab, termasuk kononnya palsu Cerap anti-Islam danforum lain, persoalan akar ibu Abdel Fattah al-Sisi Mesir angkatan tentera komanderyang dipecat Presiden Mohamed Morsi, menyatakan bahawa ibunya milik orang-orang Yahudi Maghribi pada Safi.

Sumber-sumber yang sama yang disenaraikan, data tentang kehidupan ibu-Sisi "Malika Titani itu”, kerana dia berkahwin pada tahun 1953, dan mendapat kewarganegaraan Mesir pada tahun 1958, dan dimansuhkan kewarganegaraan Maghribi untuk memasuki Sisi Akademi Tentera pada tahun 1973.

Dan melaporkan bahawa Aoura سيباغ, percuma ibu kepada pasukan Sisi, di lahirkan di Safi, Morocco, dan di kaji Bahagian Mineral di Institut Casablanca, dan tinggal di bandar Marrakech, dan di punyai oleh Pertubuhan bagi Pertahanan Yahudi bawah tanah “Hamagin” dari tahun 1948 sehingga 1950.

Berita digalakkan untuk Abdel Fattah al-Sisi, terutamanya apabila 
توليته sebagai Menteri Pertahanan dan komander angkatan tentera Mesir, dia cenderung kepada kumpulan “Ikhwan”, dan bahawa dia di simpan buku Tuhan, dan isterinya, bertudung, dan dua daripada anak-anaknya mendapat hadiah dalam menghafal Al-Quran di peringkat Republik Mesir



Media Israel martabat Abdul Fatah Al Sisi 

sebagai wira yahudi




Portal berita milik Israelhttp://www.haaretz.com/opinion/longing-for-a-general-sisi.premium-1.535095 menyiarkan sebuah artikel yang bertajuk "Longing for Egypt 's General Sisi". Dengan jelas di situ tertulis bahawa Jeneral Abdul Fattah As Sisi dianggap sebagai pahlawan bagi negara zionis tersebut.

Jeneral Sisi menjadi seorang wira bagi Yahudi kerana dianggap berjaya mengubati kerisauan mereka iaitu dengan menggulingkan Presiden Mesir yang terpilih secara demokrasi selepas revolusi 25 Januari iaitu Dr. Muhammad Mursi.


Israel menganggap Presiden Mursi sebagai ancaman besar bagi kewujudan mereka, kerana sikapnya yang tegas dalam membela Palestin. Maka, wajar jika negara zionis tersebut menabalkan sosok Sisi yang berjaya berkhianat pada Mursi sebagai pahlawan.- Ikhwanul Muslimin


Gambar ini diperoleh daripada sebuah page di Fb yang diberi nama The Victorious Party 
In The Land of Ash-Sham II. Gambar ini diberi tajuk mudah sebagai 'Sisi and friends'




Duta Israel pula nobat Al Sisi sebagai hero yahudi




Akhbar 'Middle East Monitor' menyebut bahawa duta Israel telah menyatakan sekembalinya beliau dari Kaherah, "Sesungguhnya semua rakyat Israel memandang General Abdul Fattah As Sisi sebagai seorang hero nasional untuk semua orang yahudi.

Perkara ini disahkan lagi apabila beliau juga menyatakan demikian di dalam radio Israel bahawa As Sisi bukan seorang hero national bagi negara Mesir tetapi hero bagi seluruh kaum yahudi di Israel dan seluruh dunia.

Terdahulu sebelum itu Al Sisi dinobat sebagai hero yahudi dan Israel oleh media Israel 

Sumber : نبض رابعة
‪#‎mesirkini



Duta Besar Israel: Abdul Fattah As-Sisi Adalah 

Pahlawan Bagi Israel dan Yahudi di Dunia

Sebuah Radio Israel menyebut bahwa duta besar Israel di kota Kairo telah menghubungi Menteri Pertanian dalam Pemerintahan Kudeta, ayman Abu Hadid, kemarin untuk mengucapkan selamat kepadanya dan meyakinkan bahwa Abdul Fattah al-sisi adalah pahlawan nasional tidak hanya bagi rakyat Mesir tetapi juga bagi seluruh warga Israel serta yahudi di seluruh belahan dunia, dan ia melihat sebuah terobosan besar akan dilakukan terkait hubungan antara kedua belah pihak terkait perang melawan apa yang ia sebut sebagai teroris.

Dalam hal ini Duta besar Israel bersama Ayman Abu Hadid  menyepakati untuk dimulainya kembali program Dewan Pertanian Mesir – Israel, yang diadakan setiap enam bulan, yaitu pertukaran apa yang ia sebut sebagai pertukaran para ahli pada “jaringan pemimpin masa depan”, yang mencakup pemuda dari Mesir, Yordania, dan Otoritas Palestina, serta Israel. Dalam program ini akan diutamakan pada pengiriman para pemuda Mesir yang berpartisipasi dalam aksi 30 Juni yang tergabung dalam gerakan “tamarud” dan partai Liberal Mesir.

Sebelumnya telah diketahui bahwa jaringan tersebut bekerja dibawah naungan lembaga “Shimon Peres Center for Peace”, dimana lembagai ini juga disebut telah membawahi pelatihan mantan perwira muda Mesir di Mossad Israel.

Perlu diketahui juga, bahwa Ayman Abu hadid adalah tokoh yang paling sering dikunjungi oleh entitas Yahudi, tercatat lebih dari 20 kunjungan Yahudi kepadanya.

Sebelumnya Dr Ayman Abu Hadid pada tanggal 16 Oktober 2011 telah di periksa oleh pemerinthan Mesir, karena ia telah dituduh penyebab tersebarnya Produk Israel di pasar Mesir. (hr/Im)http://m.eramuslim.com/berita/dunia-islam/duta-besar-israel-abdul-fattah-as-sisi-adalah-pahlawan-bagi-israel-dan-yahudi-di-dunia.htm




"Israel" pertimbangkan Jenderal al-Sisi sebagai pahlawan nasional Yahudi






Ramadhan
 1434 H / 25 Juli 2013 12:14



KAIRO (Arrahmah.com) – Duta Besar “Israel” di Kairo mengatakan kepada Menteri Dalam Negeri pemerintah sementara Mesir bahwa “Israel” tengah mempertimbangkan Jenderal Abdul Fattah al-Sisi, yang mengorganisir kudeta militer menggulingkan kekuasaan presiden Muris, sebagai “pahlawan nasional Yahudi”.

“Al-Sisi bukanlah pahlawan nasional untuk Mesir, tetapi untuk semua orang Yahudi di ‘Israel’ dan sekitar dunia,” ujarnya seperti dilaporkan Kavkaz Center.
“Israel” melihat ke depan untuk peluncuran hubungan baru dengan Mesir, ujar Yaakov Amitai, serta upaya bersama dalam “perang melawan teror”.
Sementara itu, pemimpin junta militer, pahlawan nasional seluruh Yahudi dan “Israle”, al-Sisi, menyeru kaum sekuler dan Kristen untuk turun ke jalan pada Jum’at mendatang untuk mendukung kudeta militer dan memberinya mandat untuk menekan suara massa yang memprotes kudeta.

“Saya meminta bahwa Jum’at depan, seluruh rakyat Mesir yang jujur dan dipercaya untuk keluar.  Mengapa keluar?  Mereka datang untuk memberikan mandat agar saya bisa menghadapi kekerasan dan potensi ‘terorisme’,” klaimnya dalam pidato pada Rabu (24/7/2013).
Ini sangat jelas, saat al-Sisi berbicara mengenai musuh, itu berarti mereka yang mendukung Mursi dan Mujahidin di Sinai yang meningkatkan serangannya sejak awal Juli ini terhadap polisi dan militer Mesir yang ditempatkan di Semenanjung Sinai.
“Militer dan polisi akan melindungi protes (sekuler) Jum’at ini di seluruh provinsi,” ujar al-Sisi mengacu kepada kelompok-kelompok sekuler.  (haninmazaya/arrahmah.com)


Rakyat Mesir terus bangkit lawan sekutu Yahudi

Jumaat Furqan: Penyokong Morsi di Raba'ah, Al-Sisi di Tahrir

Harakahdaily,
26 Jul 2013
(Berpuluh-puluh ribu rakyat sedang bergerak dari Masjid Nur,Abbasiyah selepas solat terawih ke dataran Raba'ah sebagai persediaan "Jumaat Furqan")

MESIR: Dua himpunan besar-besaran akan berlangsung hari ini masing-masing bagi menyatakan sokongan satunya kepada Presiden sah Dr. Muhammad Morsi yang digulingkan tentera, dan satu lagi kepada jeneral tentera Abdul Fatah As-Sisi yang menjadi dalang penggulinagn Morsi.

Para penyokong Morsi akan menjadikan Dataran Raba'ah - yang diduduki mereka masuk minggu ketiga - sebagai pusat himpunan hari ini manakala penyokong Al-Sisi di Dataran Tahrir.

Bagi penyokong Morsi, himpunan selepas solat Jumaat hari ini digelar sebagai "Jumaat Furqan" atau "Jumaat pembeza" antara hak dan batil.

Sejurus selesai solat terawih malam tadi, berpusu-pusu penyokong Morsi bergerak ke Raba'ah bagi persediaan himpunan ini petang nanti.

Medan Raba'ah menyaksikan beberapa siri himpunan besar para penyokong Morsi sejak presiden itu digulingkan pihak tentera melalui rampasan kuasa awal Julai lalu.

Sementara itu, di Dataran Tahrir Barisan 30 Jun dan kumpulan Tamarrud yang menyokong pihak tentera juga merancang untuk berhimpun bagi menyatakan sokongan kepada Al-Sisi.

Himpunan ini ekoran seruan Al-Sisi semalam yang menggesa rakyat Mesir keluar beramai-ramai bagi memberi mandat kepada tentera bertindak ke atas penyokong Morsi yang digelar Al-Sisi sebagai "pengganas".

Sehingga hari ini, kumpulan penyokong tentera masih gagal mengumpul rakyat Mesir bagi menunjukkan sokongan kepada tentera yang telah merampas kuasa.

Kedua-dua himpunan ini hari ini sangat penting bagi kedua-dua pihak khususnya pihak tentera yang mahukan mandat rakyat untuk menggunakan kekerasan menyuraikan penyokong Morsi yang telah berhimpun di seluruh Kaherah sejak tiga minggu lalu.


No comments: