Oleh Faudzil Harun - Trans Management Consultants
Memahami Penyeliaan
Untuk memahami apa itu penyeliaan, kita harus terlebih dahulu memahami apa yang di tafsirkan sebagai penyeliaan. Terdapat pelbagai teori dan penjelasan berkaitan penyeliaan menurut perspektif tertentu, namun definisi penyeliaan yang mudah difahami adalah seperti berikut :
Definisi Penyelia
1. Seorang yang menyelia kerja yang dilakukan oleh pekerja lain atau
sekumpulan pekerja.
2. Individu yang memiliki kuasa (bagi kepentingan majikan) untuk mengambil
kerja, memberi latihan, memberi tugas, memberi arahan, mendisiplinkan
pekerja, mengawasi prestasi, membuat pertukaran tugas, menanggani
rungutan, menggantung kerja, memberi anugerah, menaikkan pangkat,
memecat, menyelesaikan masalah dan membuat keputusan secara
berdikari.
Tugas Utama Penyelia
1. Bekerja Bersama
Orang.
Melaksanakan kerja bersama
bertujuan memberi tunjuk ajar, membetulkan
kesilapan disamping membuat
pengawasan prestasi semasa bekerja.
2. Menguruskan Prestasi Kerja.
Penyelia bertanggungjawab
menguruskan jenis kerja, jadual kerja,
menyediakan peralatan dan sokongan yang
diperlukan untuk
melaksanakan tugas.
melaksanakan tugas.
3. Berkomunikasi Secara Pro-Aktif.
Penyeliaan tidak akan berhasil
tanpa komunikasi. Kemahiran
berkomunikasi merupakan kemahiran yang sangat
penting dalam tugas
penyeliaan.
4.
Membimbing Orang Mencapai Kejayaan.
Memberitahu dan memberi nasihat
sahaja tidak akan berhasil tanpa
usaha membimbing orang bagaimana untuk mencapai kejayaan. Penyelia
harus memiliki kemahiran membimbing orang. Teknik mengajar dan
memberi dorongan adalah asset penting seorang penyelia.
usaha membimbing orang bagaimana untuk mencapai kejayaan. Penyelia
harus memiliki kemahiran membimbing orang. Teknik mengajar dan
memberi dorongan adalah asset penting seorang penyelia.
5. Menanggani Perubahan Dalam Diri Pekerja Secara
Positif.
Seorang penyelia yang cemerlang
akan sentiasa peka kepada perubahan
orang yang bekerja bersamanya. Bertindak
awal menanggani perubahan
negatif dan peka kepada perubahan positif adalah
sama penting.
Gaya Penyeliaan
Ramai orang berpendapat gaya penyelian adalah sama dengan gaya
kepimpinan yang secara teorinya diklasifikasikan sebagai Autokratik,
Birokratik, Demokratik, Transformasi, Karismatik dan pelbagai gaya
kepimpinan
yang lain. Namun gaya penyeliaan secara umumnya boleh
1. Gaya Lama
Penyelia gaya lama gemar menggunakan kuasa semasa memberi arahan
kerja. Mereka selalunya gemar berfikir satu
hala. Penyelia gaya lama
gemar menggunakan perkataan “pekerja
saya” dan sering melihat pekerja
dibawah penyeliaan mereka sebagai orang
upahan yang harus patuh
kepadanya.
● Penyelia gaya lama selalunya menonjolkan diri sebagai “bos”.
● Penyelia gaya lama menyuruh pekerja bekerja kerana mereka harus
● Penyelia gaya lama selalunya menonjolkan diri sebagai “bos”.
● Penyelia gaya lama menyuruh pekerja bekerja kerana mereka harus
lakukan.
2. Gaya Moden
Penyelia gaya moden memilih untuk membina hubungan kemanusiaan,
berkomunikasi secara jelas dan spesifik, bekerja bersama orang dan selalu
memberi ruang untuk perbincangan, mendengar masalah dan
2. Gaya Moden
Penyelia gaya moden memilih untuk membina hubungan kemanusiaan,
berkomunikasi secara jelas dan spesifik, bekerja bersama orang dan selalu
memberi ruang untuk perbincangan, mendengar masalah dan
menyelesaikan masalah secara kolektif.
Mereka gemar menggunakan “kuasa peribadi” dan melihat pekerja sebagai
Mereka gemar menggunakan “kuasa peribadi” dan melihat pekerja sebagai
ahli pasukan yang penting, boleh memberi sumbangan
dan mahu
pendapat mereka didengari.
pendapat mereka didengari.
● Penyelia gaya moden menonjolkan diri sebagai pemimpin.
● Penyelia gaya moden mempengaruhi pekerja laksanakan tugas kerana
mereka mahu lakukan.