DASAR KOMUNIKASI BERKESAN
Oleh Faudzil Harun
Kemahiran berkomunikasi adalah sama pentingnya
dengan kemahiran lain yang diperlukan oleh seorang penyelia untuk menjalankan
tugasnya secara
efektif.
Komunikasi merupakan aliran maklumat secara dua hala dan ia merupakan aset
terpenting dalam suatu pasukan. Malah manusia yang kurang upaya (pekak dan
bisu) berkomunikasi secara efektif menggunakan bahasa isyarat.
Bukankah ini bukti jelas bahawa berkomunikasi
adalah media terpenting dalam kehidupan?
Seni Mendengar
Mendengar adalah tahap tertinggi peradaban.
Mendengar adalah keupayaan menerima mesej yang tepat dalam proses komunikasi dan merupakan kunci kepada komunikasi berkesan.
Kelemahan mendengar akan mengakibatkan pendengar terlepas maklumat penting dan menjadikan penghantar mesej merasa kecewa.
Mendengar – “Hearing” merujuk kepada bunyi yang didengari manakala
“Listening” merujuk kepada memberi tumpuan kepada mesej dan cara mesej
itu disampaikan, penggunaan bahasa, lontaran nada suara, ekspresi wajah
dan gerakan badan.
Kemahiran mendengar boleh meningkatkan kepuasan kepada penghantar
mesej.
Kemahiran mendengar juga akan mengurangkan kesilapan kefahaman dan
tafsiran yang akan meningkatkan produktiviti.
Panduan Mendengar Secara Efektif
1. Berhenti Bercakap
● Berhenti bercakap bila orang lain bercakap dan dengar kepada apa yang
dicakapkan.
2. Bersedia untuk Mendengar
2. Bersedia untuk Mendengar
● Rehatkan diri dan beri tumpuan kepada orang yang sedang bercakap.
● Cuba hindari dari berfikir mengenai perkara lain.
● Jika anda mahu membuat catitan, ringkaskan catitan.
3. Bantu Keselesaan Penghantar Mesej
● Penggunaan bahasa gerakan badan dan ekspresi muka yang positif,
boleh membantu rasa selesa dan keyakinan penghantar mesej.
4. Hindari Gangguan
● Berikan tumpuan kepada mesej yang disampaikan dan cara mesej itudisampaikan.
● Jangan lakukan pergerakan yang boleh menjadi gangguan kepada proses
komunikasi (memutar pen, melihat kearah lain dsb.)
5. Menyelami Perasaan
● Berusaha untuk memahami perassan penghantar mesej.
● Lebarkan tahap toleransi untuk menerima kepercayaan dan pandangan
yang berbeza.
● Jika anda tidak bersetuju dengan pendapat penghantar mesej, jangan
● Jika anda tidak bersetuju dengan pendapat penghantar mesej, jangan
respon, simpan dalam hati kerana semua orang bebas melihat dunia
dengan cara mereka.
6. Bersabar
6. Bersabar
● Ada kalanya penghantar mesej berhenti bercakap seketika untuk cuba
mengingati sesuatu, berfikir atau mententeramkan diri. Bersabar dan
tunggu sambungan mengikut pilihan penghantar mesej.
7. Hindari Buruk Sangka
● Semua orang mempunyai cara mereka tersendiri.
● Latih minda anda untuk bersikap berkecuali dan tidak mudah terangsang
dengan gaya, tabiat, perkataan, dan cara penyampaian.
● Kekalkan tumpuan kepada mesej yang dihantar.
8. Mendengar Kepada Nada Suara
● Nada dan kelantangan suara selalunya memberi gambaran kepada mesej
yang dihantar. Kawal ransangan anda dan tumpukan kepada mesej.
9. Mendengar Idea
● Semasa mendengar, cuba dapatkan idea yang terkandung dalam mesej
7. Hindari Buruk Sangka
● Semua orang mempunyai cara mereka tersendiri.
● Latih minda anda untuk bersikap berkecuali dan tidak mudah terangsang
dengan gaya, tabiat, perkataan, dan cara penyampaian.
● Kekalkan tumpuan kepada mesej yang dihantar.
8. Mendengar Kepada Nada Suara
● Nada dan kelantangan suara selalunya memberi gambaran kepada mesej
yang dihantar. Kawal ransangan anda dan tumpukan kepada mesej.
9. Mendengar Idea
● Semasa mendengar, cuba dapatkan idea yang terkandung dalam mesej
yang dihantar.
● Cuba kaitakan maklumat dengan idea.
10. Perhatikan Komunikasi Bukan Lisan
● Cuba kaitakan maklumat dengan idea.
10. Perhatikan Komunikasi Bukan Lisan
● Gerakan mata, ekspresi wajah dan pergerakan fizikal juga
menyampaikan mesej.
● Latih diri untuk mendengar dengan telinga dan mata.
● Perhatikan penghantar mesej dan cuba fahami mesej bukan lisan yang
● Latih diri untuk mendengar dengan telinga dan mata.
● Perhatikan penghantar mesej dan cuba fahami mesej bukan lisan yang
di pamerkan.
Seni Komunikasi Berkesan
Komunikasi adalah suatu kemahiran yang boleh dipelajari, namun komunikasi
hanya
akan berkesan apabila proses komunikasi itu dilalui secara mudah dan
memberi
kesan yang ketara.
Berkomunikasi melibatkan mendengar, menghantar dan menerima
isyarat.
Kepincangan komunikasi boleh menyumbang kepada penghasilan impak
negatif.
Berikut adalah panduan kepada seni berkomunikasi secara berkesan :
1.
Berikan Tumpuan
● Hentikan segala yang sedang dilakukan,
pandang tepat kedalam mata.
● Jangan lakukan perkara yang boleh mengganggu perhatian (memegang
rantai kunci, mengetuk meja dsb).
2. Hantar Mesej Secara Lisan dan Isyarat
● Gunakan nada suara yang berbeza, ekspresi wajah dan pergerakan
badan untuk menghantar mesej perasaan anda.
3.
Jangan Menggangu Penyampaian Orang
● Biarkan orang menghantar mesej dan bertanya hanya apabila orang
telah berhenti menghantar mesej.
4. Semak Kefahaman
Sendiri
● Bertanya soalan untuk menyemak
kefahaman sendiri agar tidak tersasar
dari mesej yang disampaikan orang.
5. Huraikan Mesej
● Buat huraian mesej secara jujur.
6. Semak Kefahaman Orang
● Bertanya soalan atau dapatkan maklum balas untuk memastikan mesej
yang dihantar difahami.
Halangan Berkomunikasi
# 1 Tidak Mendengar
Satu halangan umum kepada komunikasi adalah ketiadaan kemahiran
mendengar. Ini berlaku kerana beberapa faktor seperti :
● Tidak berminat atau tidak terlibat dengan topic komunikasi.
● Terdapat gangguan di persekitaran.
● Percangahan pendapat.
● Mental yang tidak selesa.
● Tidak berminat atau tidak terlibat dengan topic komunikasi.
● Terdapat gangguan di persekitaran.
● Percangahan pendapat.
● Mental yang tidak selesa.
# 2 Membuat Andaian
Kerap kali andaian berakhir dengan kejadian, hasil atau keputusan
yang berbeza.
Membuat andaian boleh memberi kesan kecewa jika apa yang berlaku atau terhasil
tidak sama dengan apa yang dirancangkan atau diharapkan. Namun membuat andaian
ada kalanya dilakukan untuk mempercepatkan suatu proses atau tugas.
# 3 Bahasa Gerakan Badan (Body Language)
Isyarat bukan lisan berpotensi menyekat komunikasi. Bahasa gerakan
badan yang negatif (lambaian tangan, mengangkat tangan, mengangkat bahu,
berpeluk tubuh, menggelengkan kepala dsb.) boleh menghalang komunikasi berkesan
kerana selalunya ia memberi mesej negatif. Tafsiran kepada bahasa gerakan badan
adalah pelbagai dan jika penerima seorang yang sensitif, ia boleh merosakkan
hubungan kemanusiaan yang juga akan menghalang kemahuan memberi respon kepada
komunikasi.
# 4 Soalan Tidak Efektif
Kerap kali orang bertanya soalan yang tidak jelas atau kurang
spesifik.
Tujuan bertanya soalan adalah untuk semakan dan pengesahkan kefahanan.
Tujuan bertanya soalan adalah untuk semakan dan pengesahkan kefahanan.
Bertanya soalan yang betul akan menghasilkan
jawapan yang betul.
Soalan yang spesifik meliputi :
Apa?
● apa secara spesifik (apa yang berlaku?, apa yang boleh? dsb.)
● apa seterusnya?, apa lagi? ……
Dimana?
● dimana secara spesifik (depan?, belakang?, kanan?, kiri? dsb.)
● dimana lagi?, dimana anda? …....
Bila?
● bila secara spesifik (hari?, waktu? semasa bertugas?, siang? malam? dsb.)
● bila bermula / berakhir?, bila mendapat tahu?, bila boleh tahu? ……
Mengapa?
● mengapa secara spesifik (mengapa berlaku?, mengapa berlaku lagi? dsb.)
● mengapa tidak? mengapa itu dan ini ….. mencari penyebab / punca asas.
Bagaimana?
● bagaima secara spesifik (bagaimana terjadi?, bagaimana tahu? dsb.)
● bagaimana untuk …?, jika …? dsb.
Berapa?
● berapa secara spesifik (berapa ramai?, berapa kali, berapa harga? dsb.)
Siapa?
● siapa lihat?, siapa terlibat?, siapa tahu?, siapa bayar?, siapa lagi? dsb.
● apa secara spesifik (apa yang berlaku?, apa yang boleh? dsb.)
● apa seterusnya?, apa lagi? ……
Dimana?
● dimana secara spesifik (depan?, belakang?, kanan?, kiri? dsb.)
● dimana lagi?, dimana anda? …....
Bila?
● bila secara spesifik (hari?, waktu? semasa bertugas?, siang? malam? dsb.)
● bila bermula / berakhir?, bila mendapat tahu?, bila boleh tahu? ……
Mengapa?
● mengapa secara spesifik (mengapa berlaku?, mengapa berlaku lagi? dsb.)
● mengapa tidak? mengapa itu dan ini ….. mencari penyebab / punca asas.
Bagaimana?
● bagaima secara spesifik (bagaimana terjadi?, bagaimana tahu? dsb.)
● bagaimana untuk …?, jika …? dsb.
Berapa?
● berapa secara spesifik (berapa ramai?, berapa kali, berapa harga? dsb.)
Siapa?
● siapa lihat?, siapa terlibat?, siapa tahu?, siapa bayar?, siapa lagi? dsb.
# 5 Limpahan Maklumat
Kerap kali limpahan maklumat menjadi halangan komunikasi yang
berkesan. Ada kalanya maklumat yang sama atau hampir sama di hantar berulang
kali (dari penghantar yang sama atau berlainan). Limpahan maklumat selalunya
akan membuat penerima tidak menghiraukannya.
# 6 Gangguan Emosi
Emosi memainkan peranan penting menentukan perasaan menerima dan
respon kepada maklumat. Faktor luar (kematian, kesedihan, kerisauan dsb.)
selalunya membuat hilang tumpuan berlaku. Dalam keadaan minda yang tidak
stabil, penerima boleh membuat salah tafsiran kenyataan sebagai negatif.
# 7 Mesej Mengandungi Konflik
Komunikasi ada kalanya mengandungi konflik yang akan menjadi
halangan kepada proses komunikasi. Ia selalunya berlaku apabila bahasa gerakan
badan tidak selari dengan mesej lisan yang di hantar. Keadaan begini akan
membuat penerima mesej menjadi bercelaru yang akan menjejaskan penerimaan mesej
sebenar.
# 8 Halangan Fizikal
Halangan seperti ini merupakan halangan umum yang menghalang
proses komunikasi. Segala jenis gangguan fizikal akan menjadi halangan kepada
komunikasi (telefon, radio, suhu, kebisingan dsb.)
# 9 Persepsi
Halangan yang berlaku secara konsisten dalam proses komunikasi
adalah persepsi. Masalah utama persepsi
adalah semua orang melihat dunia dengan cara yang berlainan. Satu cara untuk
mengelak masalah ini adalah dengan cara menjadi peka dan menghormati pandangan
dan pendapat orang lain. Sikap keterbukaan menerima kelainan pandangan dan
pendapat akan menjadikan anda seorang yang fleksibel. Ada kalanya kita belajar
sesuatu yang positif dari persepsi berlainan.
# 10 Budaya
Berhadapan dengan budaya berbeza aka kalanya menjadi sukar. Kerap
kali budaya menentukan perlaksanaan suatu perkara dengan kaedah yang berbeza.
Semua budaya mempunyai kepercayaan dan adat resam yang berbeza dan kerap kali
menjadi tembok pemisah kepada proses komunikasi.
# 11 Bahasa
Perbezaan bahasa pertuturan boleh menjadi halangan kepada
komunikasi. Apa yang diucapkan boleh disalah tafsir yang akhirnya menjadi
halangan kepada komunikasi.
# 12 Stres