Sumber : DOSH (JKKP)
Satu kemalangan maut
telah berlaku pada 13 Ogos 2011 melibatkan
sebuah kren berantai di sebuah tapak
bina di Shah Alam.
Kemalangan tersebut telah menyebabkan seorang pekerja tapak
pembinaan maut akibat terkena hentakan bum kren yang jatuh.
Ketika kejadian,
kerja-kerja mengikat spun pile untuk dialihkan keluar
dari kawasan liang lif
sedang dijalankan.
Ketika kren itu sedang mengangkat beban seberat 2 tan pada
ketinggian
lebih kurang 2 meter, bum kren tiba-tiba jatuh dan menghempap mangsa
yang berada di atas tebing berhampiran liang lif. Luffing wirerope
didapati telah putus pada bahagian pulley atau bridle.
Langkah Keselamatan:
Langkah Keselamatan:
1. Satu sistem kerja selamat bagi operasi mengangkat perlu disediakan
dan disenggarakan. Antara lain, risiko
tergelincir atau anjakan mana-
mana beban harus ditangani dengan betul;
2. Pemasangan kren haruslah dijalankan dengan betul dan terperinci
sebelum kren memulakan kerja;
3. Kerja- kerja mengangkat harus dirancang dan dijalankan dengan
sistematik agar beban yang diangkat tidak melintasi kawasan kerja
pekerja pembinaan;
4. Sebarang maklumat, arahan dan latihan yang diperlukan serta
penyeliaan bagi keselamatan di tempat kerja hendaklah disediakan;
5. Pihak penyenggara haruslah menjalankan pemeriksaan berkala secara
terperinci keatas setiap komponen kren yang penting. Tiada gear,
2. Pemasangan kren haruslah dijalankan dengan betul dan terperinci
sebelum kren memulakan kerja;
3. Kerja- kerja mengangkat harus dirancang dan dijalankan dengan
sistematik agar beban yang diangkat tidak melintasi kawasan kerja
pekerja pembinaan;
4. Sebarang maklumat, arahan dan latihan yang diperlukan serta
penyeliaan bagi keselamatan di tempat kerja hendaklah disediakan;
5. Pihak penyenggara haruslah menjalankan pemeriksaan berkala secara
terperinci keatas setiap komponen kren yang penting. Tiada gear,
rantai atau talidawai boleh digunakan untuk
mengangkat melainkan
jika ia dalam keadaan baik, teguh dan mempunyai
kekuatan yang
mencukupi dan bebas daripada kecacatan paten.
6. Pemeriksaan harian keatas bahagian-bahagian kren -struktur utama,
komponen yang dipacu dan peranti kawal keselamatan hendaklah
dijalankan oleh kren operator yang bertauliah sebelum ianya
dikendalikan.
6. Pemeriksaan harian keatas bahagian-bahagian kren -struktur utama,
komponen yang dipacu dan peranti kawal keselamatan hendaklah
dijalankan oleh kren operator yang bertauliah sebelum ianya
dikendalikan.